המרכז הרפואי מועדון Be Well חדשות בונים עצם-מונעים סרטן

בונים עצם-מונעים סרטן

תאריך:

06.04.2011

נמצא קשר בין נטילת תרופות למניעת דלדול העצם ולצמצום הסיכון לסרטן המעי הגס

צוות מחקר בינלאומי שכלל גם חוקרים מישראל, מצא קשר בין השימוש בביפוספונאטים - חומר הנמצא בתרופות שנלקחות על ידי מיליוני נשים בריאות למניעת דלדול העצם - במשך יותר משנה, לבין צמצום של 50% בסיכון לפתח סרטן המעי הגס בשלב חדלון וסת.

 

לדברי החוקרים מחקר זה מחזק את התפקיד של ביפוספונאטים כסוג תרופה חדשה למניעת סרטן. מאחר ובעבר מצאו החוקרים קשר בין קבוצת תרופות אלה וצמצום הסיכון לסרטן שד, הם הגיעו למסקנה, כי לתרופה זו השפעה רחבה יותר שאינה מוגבלת לסוג סרטן מסוים. החוקרים מדגישים כי יש לבחון את הממצאים במחקרים רנדומאליים נוספים ואם הם יעמדו במבחן, יתכן וההמלצה תהיה נטילת ביפוספונאטים למניעת סרטן באוכלוסייה הכללית.


צוות המחקר השתמש בנתונים לגבי התחלואה בסרטן המעי הגס בצפון הארץ והשימוש בביפוספונאטים אצל יותר מ-1800 נשים בגיל חדלון וסת מתוך אוכלוסייה זו. החוקרים מצאו כי השימוש בתרופה לחיזוק העצמות צמצם באופן ניכר את הסיכון לסרטן המעי הגס, גם כאשר נלקחו בחשבון גורמי סיכון וגורמי הגנה נוספים, כמו היסטוריה משפחתית, הרגלי תזונה, פעילות גופנית, BMI, והשימוש בתרופות אחרות, כמו אספירין, סטטינים, או נטילת הורמונים חלופיים.

 

ביפוספונאטים עוברים את אותו התהליך המטבולי בתאים כמו סטטינים, ולגביהם הראו כבר מחקרים קודמים כי נטילתם מפחיתה את הסיכון לסרטן המעי הגס. לדברי החוקרים, עובדה זו מעניקה לממצאים לגבי הביפוספונאטים אמינות יתרה והסבר ביולוגי.

 

בעולם המערבי סרטן המעי הגס הינו אחד מסוגי הסרטן השכיחים יותר. בכל שנה מאובחנים כ-150,000 מקרים חדשים בעולם. בארה"ב בלבד סרטן זה גורם לתמותה של 50,000 בני אדם בכל שנה. המומחים בתחום טוענים כי הסיבות העיקריות להתגברות סרטן המעי הגס הן הרגלי תזונה לא בריאים וחוסר פעילות גופנית. תרופות כמו אספירין וסטטינים מצמצמות את הסיכון לפתח סרטן זה. כעת, כך מאמינים החוקרים, ניתן להוסיף ביפוספונאטים לרשימת התרופות המניעתיות.

 

לדברי דר' אמירה חרל"פ-גת, מנהלת תחום סרטן ב- beWell, נשים אשר מקבלות טיפול לאוסטיאופורוזיס יכולות על פי מידע זה להנות מיתרון נוסף שהינו מניעת סרטן המעי הגס. כמובן שדרושים מחקרים נוספים לביסוס הממצאים.

 

תרגום מקוצר וערוך, מקור:

Use of Bisphosphonates and Reduced Risk of Colorectal Cancer; Journal of Clinical Oncology 2011, published online 14/02/2011.

כניסה ל-My Be Well
כניסה למערכת

שלום, אורח