בארה"ב כ-70 מיליון בני אדם סובלים מיתר לחץ דם (מספר זה כולל גם אלה שאינם מודעים עדיין למצבם),
וכ- 70 מיליון נוספים נמצאים בשלב של טרום יתר לחץ דם. מחקרים קודמים הראו כי ככל שלחץ הדם גבוה יותר, כך עולה הסיכון לאירועי לב ולשבץ מוחי.
מטופלים רבים הסובלים מיתר לחץ דם היו מעדיפים שיטה "טבעית" להורדת לחץ הדם, אילו היו קיימות הוכחות כי שיטה זו עובדת. הציבור הרחב כבר מודע לכך כי מספר שינויים באורח החיים עשויים לא רק לדחות את התפתחותם של יתר לחץ דם וסוכרת, אלא גם להוריד את לחץ הדם בקרב מטופלים שאובחנו כבר כסובלים מיתר לחץ דם. שינויים אלה כוללים ירידה במשקל (אפילו ירידה מתונה), פעילות גופנית מתונה, שינויים בתפריט היומי, ביניהם צמצום צריכת מלח והשימוש בשמנים רוויים, צריכת אלכוהול מתונה, צריכה מוגברת של דגנים מלאים, פירות וירקות. למרות שיעילותם וערכם של שינויים אלה ידועים ומקובלים, קשה להביא מטופלים ליישומם לאורך זמן. מטופלים הנמצאים בסיכון נמוך יחסית, יכולים בשנה הראשונה להשפיע על לחץ הדם על ידי שינויים באורח החיים, לפני שיהיו חייבים להתחיל בטיפול תרופתי.
חומצות אמינו קצרות (פפטידים) שמקורן בחלב גורמות להורדת לחץ הדם, בעיקר אלה מסוג IPP ו-VPP. במסגרת המחקר הנוכחי, שנערך בקליפורניה, ארה"ב, נבדקה השפעת חומצות האמינו על לחץ הדם בקרב 91 נבדקים, הן באנשים עם יתר לחץ דם שטופלו בתרופות להורדת לחץ הדם והן באנשים שלא טופלו טיפול תרופתי. חלק מהמשתתפים נטלו פעמיים ביום 75 גרם של תוסף מזון המכיל חומצות אמינו חלביות מסוג טריפפטיד והחלק השני קיבל פלצבו. במהלך הניסוי בוצע מעקב אחר לחץ הדם במשך 24 שעות במסגרת אמבולטורית ובמהלך ביקור אצל הרופא. החוקרים גילו, כי בהשוואה לקבוצת הפלצבו תוסף מזון זה גורם לירידה משמעותית של הערך הסיסטולי. התוצאות המרשימות ביותר נמדדו אצל משתתפים שטרם קיבלו טיפול תרופתי עבור יתר לחץ הדם שלהם. לטיפול לא היו תופעות לוואי משמעותיות, כאשר 3 נבדקים בלבד דיווחו על תופעות לוואי, מתוכם שניים היו בקבוצת הפלצבו ואחד היה בקבוצת הטריפפטידים, ודיווח על נפיחות בטנית וקוצר נשימה. לפי כך הגיעו החוקרים למסקנה, כי חומצות אמינו שמקורן בחלב מסוג טריפפטיד עשויות להיות טיפול מועיל בקרב אנשים עם יתר לחץ דם מתון ואלה שנמצאים במצב של טרום יתר לחץ דם.
לדברי ד"ר אורית קלוק בן-בסט, מנהלת תחום יתר לחץ דם ב- beWell, המחקר בדק השפעת תוסף מזון על לחץ הדם, והדגים ירידה מתונה בלחץ הדם באמצעות שימוש בתוסף מזון זה. אמנם מדובר בטיפול חסר תופעות לוואי לכאורה, אולם יש לזכור כי מדובר במחקר ראשוני וקטן, ודרושים מחקרים נוספים וגדולים יותר על מנת לחזור ולאמת את תוצאות המחקר. כמו כן, אמנם נצפתה ירידה בלחץ הדם, אולם ככל טיפול ביתר לחץ דם, המטרה אינה להראות "ירידה קוסמטית" בלחץ הדם, אלא להוכיח יתרון במניעת תחלואה קרדיווסקולרית, שהיא הסיבוך החשוב של יתר לחץ דם, דבר שטרם בוצע.
תרגום מקוצר, מקור:
The impact of lactotripeptides on blood pressure response in stage 1 and stage 2 hypertensives; Journal of Clinical Hypertension 2010, 12: 153-159