פרסומים משמינים
ארגוני רופאי הילדים והפסיכולוגים בארה"ב הביעו דאגה לגבי ההשפעה השלילית שיש לפרסומות על ילדים כשמדובר באוכל. ארגונים מקצועיים אלה, כמו גם מספר ארגוני הורים רואים בדאגה כיצד פרסומות המכוונות באופן ישיר לילדים, משפיעות עליהם.
מחקר חדש שנערך באוניברסיטת טקסס, עסק בנושא זה.
החוקרים בדקו אצל 75 ילדים בני 3 עד 5 את הקשר בין השפעת ההורים, פרסומות למזון מהיר, ובחירות מוצרי המזון מצד הילדים. הילדים חולקו לשתי קבוצות. קבוצה אחת התבוננה בטלוויזיה בשני סרטים מצוירים קצרים, עם פרסומת לצ'יפס ביניהם. הקבוצה השנייה ראתה את אותם הסרטים, אך עם פרסומת לפלחי תפוח עץ ורוטב לטבילה באמצע.
לאחר מכן הילדים הורשו לבחור שובר לאחד משני המאכלים שהם ראו בפרסומות. ההורים היו נוכחים ולא נמנע מהם להשפיע על החלטת הילד. החוקרים מציינים, כי כמחצית מההורים נשארו ניטראליים, לעומת יתר ההורים שניסו להשפיע על הילד לבחור באופציה הבריאה.
ממצאי המחקר עולה, כי 71% מהילדים שראו את הפרסומת לצ'יפס והוריהם לא נקטו עמדה, בחרו בשובר לצ'יפס. שיעור זה ירד ל-55% כאשר ההורים השפיעו על הילד לבחור במזון בריא. 46% מהילדים שראו את הפרסומת לתפוח עם הרוטב והוריהם לא התערבו, בחרו בשובר לצ'יפס. מספר זה ירד ל-33% כאשר ההורים ניסו לשכנע את ילדיהם לבחור באופציה הבריאה.
לדברי החוקרים, העידוד מצד ההורים לאכול מזון בריא, ביטל במידה מסוימת את מסר הפרסומת, אך השפעתם הייתה מצומצמת יותר ממה שהחוקרים שיערו לפני הניסוי. הצוות מסביר, כי מחקרם מראה באופן ברור את השפעת הפרסומות על ילדים. מצד שני ההורים אינם חסרי כוח. יש להם יתרון מסוים אם הם עקביים במסרים שלהם לטווח הארוך לגבי הרגלי אכילה בריאים.
החוקרים מסכמים כי במקום לאסור פרסומות שפונות באופן ישיר לילדים, כדאי להפעיל לחץ על יצרני המזון ועל אחראי הציבור הקובעים את המדיניות, לפרסם יותר מאכלים בריאים.
לדברי ד"ר רונית לובצקי, מנהלת תחום בריאות הילד ב- beWell, חשוב מאוד, כפי שמדגים המאמר הנ"ל, לאסור פרסומות למזון שאינו בריא המיועדות לילדים. חשוב לא פחות לצמצם באופן כללי צפייה בטלוויזיה. כדאי לדעת כי לפי AMERICAN ACADEMY OF PEDIATRICS יש להגביל את זמן המסך לעד שעתיים ביום (כולל זמן מחשב).
ההורים יכולים לסייע בשמירה על בריאות ילדיהם גם על ידי הסבר לגבי בחירות נבונות של מזון, ואולי חשוב מכך על ידי דוגמא אישית גם בנושא התזונתי וגם בהקשר להרגלי הצפייה בטלוויזיה.
תרגום מקוצר וערוך, מקור:
Advertising Influences on Young Children’s Food Choices and Parental Influence; Journal of Pediatrics 2011, published online October 2011.