המרכז הרפואי מועדון Be Well תחומי עניין יתר לחץ דם יתר לחץ דם, הרוצח השקט - מיתוסים

יתר לחץ דם, הרוצח השקט - מיתוסים

ד"ר אורית קלוק בן בסט, מנהלת תחום יתר לחץ דם ב - beWell

יתר לחץ דם, היא מחלה שקטה שאינה מורגשת, היא תוקפת לא רק קשישים, מופיעה גם בגלל נטייה תורשתית, למניעתה מומלץ להפחית המלח ולאמץ את דיאטת DASH. יתר לחץ דם – מיתוסים ואמיתות

 

יתר לחץ דם הינה מחלה בהכחשה, שכיחותה גבוהה והיא פוקדת כ- 25 אחוז מהאוכלוסייה הבוגרת. למרות שעם השנים קיימת עליה ברמת המודעות למחלה, הרי שאנו הרופאים עדיין נתקלים לא אחת בחוסר הבנה אצל החולים עצמם. רבים אינם מבינים שמדובר במחלה בעלת סיבוכים, שחייבים לטפל בה.
אמנם יתר לחץ דם הינה מחלה שקטה, לא מורגשת, אך היא מחייבת מעקב וטיפול קפדני על מנת להימנע מתחלואה קרדיווסקולרית בעתיד. בטיפול אין הכוונה דווקא לטיפול תרופתי, שכן ישנם אמצעים לא תרופתיים להפחתת לחץ הדם, כדוגמת שינוי תזונתי, פעילות גופנית ועוד.
הידיעה וההבנה של האמיתות הקשורות ליתר לחץ דם, חשובה כדי להבין את התופעה והשלכותיה. 

 

אספנו כמה מיתוסים הרווחים במחוזותינו כדי להסבירם או לנפצם:

מחלת יתר לחץ דם היא מחלה של קשישים

עובדה: לא נכון.
הסבר: אמנם שכיחות יתר לחץ דם עולה עם הגיל, בארה"ב, 65 אחוז מהאוכלוסייה מעל גיל 60 סובלים מיתר לחץ דם, אך יתר לחץ דם עלול להופיע בכל גיל, אפילו בגיל הילדות. כיום, עקב השכיחות הגוברת של השמנת יתר, מתבגרים רבים מאובחנים כסובלים מיתר לחץ דם.

ישנה נטייה תורשתית ליתר לחץ דם

עובדה: נכון אבל לא רק!
הסבר: יתר לחץ דם מושפע הן מגורמים גנטיים והן מגורמים סביבתיים. 15-35 אחוז מהמקרים של יתר לחץ דם הינם בשל נטייה גנטית. הופעת יתר לחץ דם לפני גיל 55 שכיחה פי 3.8 יותר בקרב אנשים עם בני משפחה הסובלים מיתר לחץ דם.

עודף מלח בתזונה קשור בהופעת יתר לחץ דם

עובדה: נכון מאוד!
הסבר:  קיים קשר ישיר בין רמת הנתרן (מלח) בתזונה לבין הופעת יתר לחץ דם וישנם אנשים הרגישים לכך במיוחד. עודף נתרן במזון יביא להתפתחות יתר לחץ דם בחלק מהאנשים בעלי נטייה ליתר לחץ דם. הפחתת מלח במזון, עד 6 גרם מלח נתרן ליום, תפחית את ערכי לחץ הדם הסיסטולי בכ- 3-8 ממ"כ.

 

 5 טיפים שיעזרו לכם לצמצם את צריכת המלח:
• שימו לב והתחילו את ספירת המלאי של מקורות המלח בתפריט היומי שלכם, חשבו גם ארוחות מחוץ לבית, תבלינים שמכילים מלח  וחטיפים מלוחים.
• קראו את תוויות ערכי המזון לפני שאתם מכניסים את המוצר לעגלת הקניות. ישנם דגני בוקר, קרקרים, רטבים לפסטה, ירקות בקופסאות שימורים ומוצרי מזון רבים אחרים, עם רמת מלחים נמוכה יותר, עדיף לצרוך אותם.
• אם מזונותיכם עשירים מאוד במלח, מומלץ לאזן באמצעות מוצרים עשירים בפוטסיום, כמו פירות וירקות טריים.
• כדאי להתעניין בכמות המלח שמוסיפים במטבח למנות השונות, במיוחד במסעדות.  רוב הטבחים יהיו מוכנים לצמצם את כמות המלח על פי בקשת הלקוח.
• מי שמוסיף מלח בזמן הבישול, כדאי שיעשה זאת לקראת סיום תהליך הבישול, אז המאכל זקוק בדרך כלל להרבה פחות תוספת של מלח. אם האוכל הומלח בתחילת הבישול, הרי שככל שהוא מתבשל יותר, יאבד טעם המלח. לכן מומלץ להוסיף מלח לקראת סיום הבישול.

 

תרגום מאמר, מקור:


5 Tips on reducing salt intake; WebMD, June 2010.

הדיאטה המתאימה לסובלים מיתר לחץ דם היא דיאטת DASH

עובדה: נכון מאד.
הסבר: הדיאטה להפחתת לחץ הדם מבוססת על צמצום כמות מלח הנתרן וכמות השומן הרווי בתזונה, ובמקביל אכילת מאכלים עשירים באשלגן, סידן ומגנזיום. הדיאטה שנחקרה ביותר להורדת לחץ הדם הינה דיאטת DASH, העשירה בפירות וירקות, המספקים כמויות גדולות של אשלגן, מגנזיום וסיבים תזונתיים, ומוצרי חלב דלי שומן המהווים מקור חשוב לסידן.

שתיית אלכוהול אסורה לחולים עם יתר לחץ דם

עובדה: לא נכון.
הסבר: ניתן לשתות אלכוהול בכמות מדודה, עד 2 משקאות ליום לגבר ומשקה אחד ליום לאישה. שתיית אלכוהול בכמות גדולה מזו המומלצת מעלה את לחץ הדם. בבחירת המשקה, עדיף לבחור בכוס יין אדום שהינו בעל סגולות בריאותיות נוספות.

קפאין הוא טאבו!

עובדה: לא נכון.
הסבר: הקפאין מעלה את לחץ הדם למשך זמן קצר יחסית והשפעתו חולפת. עם זאת, מומלץ להסתפק בשתי כוסות קפה ליום.

פעילות גופנית אסורה כאשר לחץ הדם גבוה

עובדה: נכון בחלקו.
הסבר: כאשר ערכי לחץ הדם גבוהים מאוד, מומלץ לנוח ולהורידם לערכים תקינים. עם זאת, פעילות גופנית סדירה בחולים עם יתר לחץ דם כרוני, תורמת משמעותית להורדת ערכי לחץ הדם ומפחיתה את התחלואה הקרדיווסקולרית הנלווית. הפעילות הגופנית מפחיתה את קצב הלב ואת לחץ הדם, ומשפרת את זרימת הדם בכלי הדם.

הפעילות המומלצת לבעלי יתר לחץ דם היא פעילות אירובית

עובדה: נכון.
הסבר: פעילות אירובית, כדוגמת הליכה, ריצה, שחייה וכו', מומלצת לביצועה  4 פעמים בשבוע לפחות. חשוב לזכור כי גם לפעילות גופנית שאינה אירובית יש יתרונות, כדוגמת הרגעה והפחתת סטרס.
כניסה ל-My Be Well
כניסה למערכת

שלום, אורח