תפריט ראשי עליון

תפריט עמוד

תפריט עמוד

תוכן עניינים

מאת: פרופ' יוזה חן, מנהל המרפאה להפרעות בתפקוד המיני

שפיכה מהירה היא אחת ההפרעות השכיחות ביותר במכלול ההפרעות בתפקוד המיני. כ-30% מהגברים סובלים מבעיה זו, שלא זכתה להתייחסות מתאימה בחוגים רפואיים במשך שנים רבות. רק לאחרונה הוגדרה התופעה כמחלה רפואית, במסגרתה הגבר מגיע באופן קבוע לשפיכה עם גירוי מינימאלי לפני, בזמן או מיד אחרי החדירה, דבר הגורם לתסכול אישי ופוגע ביחסים בין אישיים.


הסיבות לשפיכה מהירה

הסיבה לשפיכה מהירה עלולה להיות סיבה ראשונית (במהלך כל החיים) או משנית, כתוצאה ממחלות שונות כמו סוכרת, פגיעה בשלמות חוט השדרה, טיפולים כימותרפיים וסיבות נוספות הקשורות במצבים של פגיעה בתחושתיות של ראש הפין - אחד המרכזים החשובים במנגנוני השפיכה, יחד עם פגיעה במרכז השפיכה שבמוח הנשלט ע"י גירוים ומנגנונים ביולוגיים שונים.

כיום, ניתן לברר מהן הסיבות לחלק מגורמי השפיכה המהירה, וזאת באמצעות בירור הכולל תשאול מדויק של תולדות המחלה, בדיקה גופנית הכוללת בדיקת רפלקס בולבו-קברנוזלי ומילוי שאלונים מיוחדים הבודקים אספקטים שונים של השפיכה. כמו כן, חיוני מאוד שבמפגש ישתתף הפרטנר המיני של המטופל, אשר יכול להוסיף להבנה טובה יותר של חומרת המחלה ולסייע רבות בטיפול. במידת הצורך, ניתן לבצע בדיקות היכולות להצביע על העברת גירויים מוגברת במערכת. בנוסף, ניתן לבדוק האם קיימת תחושתיות מוגברת בעור או על ראש הפין, באמצעות בדיקת ביוטזיומטריה (Biothesiometry).


הטיפול בשפיכה מוקדמת

הטיפול בשפיכה מוקדמת הוא מורכב, ומצריך מיומנות גבוהה של אנשי מקצוע שעברו הכשרה מיוחדת. הטיפול הפסיכו-סקסולוגי מתבסס על טכניקות שונות להקניית שליטה במנגנוני השפיכה; הטיפול המקומי מתבסס על משחות וספריי (Spray), והטיפול הפומי מציע כדורים. עד לפני כחמש שנים כלל הטיפול התרופתי תרופות אנטי-פסיכוטיות ולאחרונה נכנסו לשימוש גם תרופות אנטי דיכאוניות המעכבות את הספיגה של הסרוטונין למוח. מתן טיפול בתרופות אלו, מבוסס על מחקרים רבים שבוצעו בשנים האחרונות להבנת מנגנוני השפיכה, מהם עולה, כי 70%-75% מהחולים שטופלו בתרופות מקבוצה זו דיווחו על שיפור משמעותי בזמן השפיכה. הבעיה בשימוש בתרופות אלו נעוצה בעובדה שהן מיועדות לטפל בבעיות פסיכיאטריות וכרוכות בתופעות לוואי משמעותיות, ולכן לא תמיד מקובלות על החולים ושותפיהם ליחסי מין.

במהלך השנים, הטיפול בשפיכה מוקדמת עבר שינויים רבים מן הקצה אל הקצה. הטיפול הפסיכותרפי האינדיבידואלי, יחד עם בת זוג, או הטיפול הקבוצתי שהיו נפוצים מאוד בעבר - ולמעשה היחידים - אכזבו. למרות הדיווח על אחוזי הצלחה גבוהים, שעמדו על 60%-95% במהלך הטיפול, הרי שלאחר הטיפול רק 25% מקרב המטופלים דיווחו על יעילות הטיפול. לאור נתונים אלה, מתחזקת הסברה שהטיפולים הפסיכולוגים צריכים להיות טיפולים משלימים ותקופתיים, שיחזקו את תוצאות הטיפולים  התרופתיים ואינם יכולים לעמוד בזכות עצמם.

 

ואכן, לאחר שהתברר כי שפיכה היא פונקציה של רגישות יתר באזור ראש הפין, החלו לחפש טיפול מקומי להורדת הרגישות של ראש הפין ובכך להאריך את זמן השפיכה ואת משך יחסי המין. במהלך השנים היו ניסיונות לטפל בשפיכה מהירה ע"י התזת ספריי מעל העור או באמצעות משחות מקומיות שונות, אך גם נסיונות אלה הצליחו באופן חלקי בלבד, כמו לדוגמה המשחה אזרקין 5% (Esracain). זוהי אחת מהתרופות בהן משתמשים לאלחוש מקומי או אזורי, שמטרתו להוריד את התחושה בראש הפין, ויעילותה מגיעה לכ- 50%. השימוש בתרופה זו הביא במקרים מסויימים לחוסר תחושה בראש הפין, לירידה בסיפוק המיני ואף להחלשות עוצמת הזיקפה. משחה אחרת בה השתמשו לצורך זה היא EMLA, אשר מאריכה אומנם את זמן השפיכה פי שניים-שלושה, אך לא מנעה את תופעות הלוואי ולכן רק כ-50% מהחולים משתמשים בטיפול זה.


בשלוש השנים האחרונות, דיווחו חוקרים מארצות המזרח הרחוק על טיפול מוצלח במשחת  "SS", המורכבת מ-9 צמחים שונים ומביאה לכ-50%-60% הצלחה, אך לא ידוע עדיין מהי יעילותו של טיפול זה לטווח ארוך.
בנוסף, לאחרונה התחילו להשתמש בספריי המותז מעל עור הפין, המכיל שתי תרופות שמאלחשות מקומית את ראש הפין. הטיפול נמצא יעיל בכ-65% מהמקרים אך חלק מהחולים סובלים מצריבה של העור במקום.
החל משנות ה-70 המוקדמות ניסו לטפל בשפיכה מהירה באמצעות תרופות המשפיעות על מרכז השפיכה במוח. בחלק מהמקרים הטיפול לא היה מוצלח מלכתחילה, ובחלקם היתה אמנם השפעה חיובית על זמן השפיכה, אך החולים סבלו מתופעות לוואי חמורות. אם עד היום לא היה טיפול תרופתי יעיל המאריך את זמן השפיכה בצורה בטוחה ובאחוזים גבוהים, הרי שלאחרונה משתמשים בצורה מוצלחת במספר תרופות שכן הביאו לשיפור משמעותי בזמן השפיכה.


יעילות התרופות האנטי-פסיכוטיות

התרופות האנטי-פסיכוטיות פועלות על מנגנונים שונים במוח המשפיעים על מרכז השפיכה. ההצלחה בטיפול באמצעותן נעה בין 50%-60%, אך הן מאופיינות בתופעות לוואי משמעותיו המונעות מחולים רבים להמשיך ולעשות בהן שימוש.
לאחרונה מופנית תשומת לב מיוחדת לתרופות מקבוצת מעכבי SSRI's, אשר להן תפקיד חשוב במנגנון השפיכה, הנשלט ע"י מרכז השפיכה במוח. ב-70%-75% מהחולים שטופלו בתרופות מקבוצה זו, היה שיפור משמעותי בזמן השפיכה וגם תופעות הלוואי שנצפו היו פחותות בהרבה מכל התרופות שנוסו עד כה. לכן, הטיפול בתרופות מקבוצה זו מקובל היום כטיפול היעיל ביותר בשפיכה מהירה.
יתרה מכך, בשנה האחרונה נמצאות שתי תרופות חדשות מקבוצה זו, שפותחו במיוחד לטיפול בשפיכה מהירה, בשלבי ניסוי מתקדמים.

לאחרונה גם התברר, כי דו-תחמוצת החנקן (NO) משתתף בצורה פעילה במנגנון השפיכה ובעקבות זאת היו מספר ניסיונות להשפיע על אורך השפיכה בהקשר זה. "ויאגרה" הנציגה הראשונה מקבוצת תרופות זו, שיפרה בצורה משמעותית את אורך זמן השפיכה כאשר השתמשו בה ביחד עם תרופות מסוג SSRI's. כעת מתבצע מחקר פרוספקטיבי ומבוקר הבודק האם התרופה יכולה להאריך את זמן השפיכה כאשר משתמשים בה כתרופה בודדת.    


עידן חדש בטיפול

הצלחת הטיפולים התרופתיים החדשים פתחה עידן חדש בטיפול בשפיכה מהירה. אנחנו עדיין נמצאים בשלב בו לא ידוע הרבה מאוד על הסיבות והתהליכים המביאים לשפיכה מהירה, ועדים למספר רב של מחקרים חדשים המתבצעים בתחום זה.


לאחר שחקרנו ולמדנו את בעיית הזיקפה, וכמעט פתרנו אותה, אין ספק שהגיע הזמן לפתור גם את בעיית השפיכה, שהיא אחד מהגורמים העיקריים המשפיעים על התפקוד המיני התקין של האדם, על הפרטנר המיני ועל הזוגיות.
בשנים האחרונות נעשה מאמץ ניכר לפתח תרופות חדשות, משחות למריחה וטיפולים אחרים שיחד עם טיפול פסיכו-סקסולוגי זוגי או פרטני עשויים לשפר את המצב. פיתוח תרופות חדשות מחזק את התקווה שניתן יהיה בעתיד הקרוב להציע לחולים טיפולים חדשים ויעילים.


המרפאה להפרעות בתפקוד המיני שבמרכז הרפואי תל אביב פועלת לקידום הנושא באמצעות השתתפות במחקרים בינלאומיים בתחום וייחוד המרפאה בקיומם של טיפולים פסיכו-סקסולוגיים, בדגש על נוכחות שני בני הזוג בטיפול.

יחידות ומרפאות

תפריט ניווט תחתון