תפריט ראשי עליון

תפריט עמוד

תוכן עניינים

ניתן למנוע חלק מהמחלות השכיחות במדינות המתפתחות ע"י חיסון מתאים. חלק מהחיסונים ניתנים כחלק משגרת החיסונים בישראל (דוגמת פוליו, טטנוס ובשנים האחרונות גם צהבת A ו- B). חיסונים אחרים ניתנים לנוסעים בהתאם לארץ היעד, סוג הטיול ומשך הנסיעה. כל החיסונים עלולים לגרום כאב, נפיחות ואודם מקומיים, ובאופן נדיר יותר - חום וכאב שרירים.


חיסון פעיל כנגד צהבת A

דלקת כבד נגיפית A היא מחלה שכיחה הנגרמת ע"י נגיף העובר במזון ובמים נגועים, ונפוץ מאוד במדינות מתפתחות. חיסון זה מומלץ לכל הנוסעים למדינות מתפתחות לכל פרק זמן, שלא חוסנו או חלו בעבר. החיסון ניתן בשתי מנות.

  • למטיילים בריאים, מנה אחת של חיסון פעיל (Havrix 1440 u) לפני הנסיעה (גם סמוך מאד למועד הנסיעה) מספקת הגנה ואין צורך להוסיף חיסון סביל (אימונוגלובולין). מנה שנייה, שמטרתה להאריך את משך החסינות ל -20-30 שנה, תינתן לאחר כחצי שנה עד שנה.
  • ילדים: החיסון מאושר לשימוש החל מגיל שנה. המינון בגיל 1-18 שנים הינו חצי מהמינון למבוגר Havrix 720 u.
  • יש לשקול להוסיף אימונוגלובולין במינון mL/kg 0.02 (להזרקה באיזור אחר בגוף) כאשר החיסון הפעיל ניתן פחות מ 15- יום לפני הכניסה למדינת היעד באוכלוסיות הבאות: מדוכאי חיסון, לסובלים ממחלות כרוניות של הכבד או ממחלות כרוניות אחרות או לבני 41 ומעלה.
  • לנוסעים בני פחות משנה או לאלה הרגישים למרכיבי התרכיב, או לנוסעים אשר העדיפו לא לקבל את החיסון הפעיל, מומלצת מנה אחת של חיסון סביל במינון mL/kg 0.02, המספקת הגנה לתקופה של 3 חודשים. למטיילים אשר מתכוונים לנסוע לתקופה ארוכה יותר מחודשיים מומלץ חיסון סביל במינון mL/kg  0.06. מומלץ לחזור ולקבל את המנה במידה ומתוכננת נסיעה ארוכה יותר מ-5 חודשים.

שם החיסון: Havrix, Avaxim, Vaqta (שמות מסחריים של יצרנים שונים)


חיסון כנגד צהבת B

דלקת כבד נגיפית B נגרמת ע"י נגיף המועבר ביחסי מין לא מוגנים או במגע עם דם נגוע. קיימים שני תרכיבי חיסון. החיסון מומלץ לכל הנוסעים וניתן בשלושה שלבים: מנה ראשונה בביקור הראשון במרפאה, מנה שנייה לאחר חודש ומנה שלישית, שמטרתה להאריך את תוקף ההגנה לשנים ארוכות, לאחר חצי שנה מקבלת החיסון הראשון.

אם טרם התחסנת ומועד הנסיעה קרוב, ניתן במקרים מיוחדים לקבל שלוש מנות בשלושת השבועות שלפני הנסיעה, ומנה רביעית – כשנה לאחר מכן.

השימוש בתרכיב SciBVac מקנה תגובה חיסונית מהירה יותר מ- Engerix B, ולכן הוא מומלץ לנוסעים שלא יספיקו לקבל את הסדרה המלאה של 3 מנות חיסון.
ילדים: החיסון ניתן לילדים החל מהיום הראשון לחיים. עד גיל 16 שנים יש לתת חצי מינון של מבוגר (0.5 סמ"ק , 10mcg למנה). מגיל 16 מינון מלא (1.0 סמ"ק , 20mcg למנה). 

 שם החיסון: Engerix B ו- SciBVac


חיסון כנגד טיפוס הבטן (טיפואיד)

טיפוס הבטן היא מחלה הנגרמת ע"י חיידק הסלמונלה העובר במזון נגוע, בעיקר ביצים לא מבושלות, ובמים נגועים. המחלה שכיחה במדינות מתפתחות רבות אולם שכיחה במיוחד בהודו ובנפאל. החיסון ניתן במנה חד-פעמית ויכול למנוע עד 75% מהמקרים. החיסון מומלץ לטיולי תרמילאים לארצות מתפתחות לכל פרק זמן או למטיילים בטיול מאורגן מעל 4 שבועות. לנסיעות קצרות יותר החיסון ינתן למטיילים "הרפתקני מזון", לאלו שנוסעים לתקופות קצרות אך בתדירות גבוהה ולכל מי שנוסע להודו ונפאל.

תוקף החיסון: 2-3 שנים.

ילדים: החיסון מאושר לילדים מעל גיל שנתיים.

שם החיסון: Typhim VI, Typherix


חיסון משולב כנגד טיפוס הבטן וצהבת A

חיסון משולב הניתן במנה יחידה. מיועד לבוגרים מעל גיל 18. על מנת להאריך את משך החסינות נגד צהבת A יש להשלים את המנה השנייה של החיסון כעבור חצי שנה עד שנה.

שם החיסון: Hepatyrix


חיסון כנגד פוליו (שיתוק ילדים)

שיתוק ילדים הינה מחלה הנגרמת ע"י נגיף הפוליו, העובר במזון ובמים מזוהמים. המחלה מוגרה מחלקים רבים בעולם אולם במדינות שונות באסיה ואפריקה עדיין קיימות התפרצויות. בישראל, החיסון ניתן כחלק מחיסוני השגרה בילדות.

הפעם האחרונה שבה חוסנו כל תושבי המדינה היתה בעת ההתפרצות של 1988. מבוגרים מעל גיל 18 הנוסעים למדינות נגועות באסיה ואפריקה שקיבלו חיסון מלא בעבר צריכים לקבל מנת דחף אחת, ולאחר קבלתה יהיו מחוסנים לכל החיים. 

המחלה אינה קיימת בדרום ומרכז אמריקה.

תופעות לוואי: יתכנו תופעות אלרגיות במי שרגיש לתרופות Streptomycin, Polymixin B או Neomycin.

שם החיסון: Imovax Polio


חיסון כנגד דלקת קרום המח – meningococcal meningitis

דלקת קרום המח נגרמת ע"י חיידק הנקרא מנינגוקוק. החיידק עובר בין בני האדם דרך טיפות רוק זעירות. החיסון מומלץ לנוסעים לטיולי תרמילאים, לטיול מאורגן למשך יותר מ-4 שבועות ולכל נסיעה ל"רצועת המנינגיטיס" - קבוצת מדינות באפריקה בהן שכיחה המחלה. החיסון ניתן לכל המתגייסים לצה"ל, ותקף ל-5 שנים. לילדים בני פחות מארבע שמקבלים את החיסון, הוא תקף ל-3 שנים בלבד.

ילדים: באופן כללי, החיסון ניתן מגיל שנתיים ומעלה. במקרים מיוחדים נמליץ על החיסון כבר בגיל 3 חודשים, בשתי מנות עם מרווח של 3 חודשים ביניהן.

שם החיסון: Mencevax a,c,y,w-135


חיסון כנגד טטנוס, דיפטריה ושעלת

הידבקות בטטנוס אופיינית בעיקר לאחר פציעה. החיסון ניתן כחלק מחיסוני השגרה בינקות ובילדות, ומנה נוספת בעת הגיוס לצה"ל. מומלץ לקבל מנת דחף של החיסון בכל 10 שנים. מטיילים הנוסעים לאזורים נידחים בטיולים אתגריים שבהם הסיכוי לפציעה גבוה יותר, יחוסנו לאחר 5 שנים (בעיקר כדי להימנע מצורך בחיסון במדינות ללא תנאים סניטרים נאותים). מומלץ שאחת ממנות הדחף של החיסון במהלך החיים תהיה מנה שכוללת גם חיסון כנגד שעלת (Tdap), רצוי שתהיה זו המנה הראשונה מבין שני החיסונים. מטיילים שכבר קיבלו במהלך החיים חיסון  לטטנוס ודיפטריה שכלל שעלת, וזקוקים למנת דחף, יקבלו חיסון שמכיל טטנוס ודיפטריה בלבד (dT). 

החיסון מומלץ לכל מטייל שאינו מחוסן.

שם החיסון: TdaP – Boostrix


חיסון כנגד קדחת צהובה 

קדחת צהובה הינה מחלה קטלנית הנגרמת ע"י נגיף המועבר בעקיצות יתושים. החיסון נגד המחלה הינו חובה ונדרש ממטיילים בכניסת למדינות רבות באפריקה ובדרום אמריקה. החיסון מכיל וירוס חי מוחלש ולכן אינו מומלץ לחולים עם פגיעה במערכת החיסון. החיסון תקף ל-10 שנים, ומאושר רק לילדים מעל גיל 6 חודשים.

תופעת הלוואי השכיחה של החיסון הינה חום וכאב שרירים, המופיעים כ 4-10 ימים לאחר קבלתו. במקרים נדירים ביותר (3 מקרים מתוך מיליון) מופיעות תופעות לוואי קשות ואף מוות כתוצאה מזיהום שיוצר הוירוס הנמצא בחיסון. מעל גיל 70 יש עלייה בסיכון לתופעות לוואי קשות (כ-30 מקרים למיליון חיסונים).

בקבוצות הסיכון הבאות - ילדים בני 6-8 חודשים, חולים עם פגיעה במערכת החיסון, בני 60 ומעלה, נשים בהיריון או מניקות, וחולים עם מחלת תאי התימוס - ננסה להעריך אם הסיכון הכרוך בחיסון עולה על התועלת שבו, ובהתאם לכך נמליץ אם לחסן או לא לחסן. לאישה בגיל הפוריות שקיבלה חיסון לקדחת צהובה מומלץ לא להרות 4 שבועות לאחר קבלת החיסון.

שם החיסון: Yellow fever vaccine, Stamaril, YF-Vax  (שמות מסחריים של יצרנים שונים)


חיסון כנגד דלקת מח יפנית

דלקת מוח יפנית נגרמת ע"י נגיף שעובר גם הוא בעקיצות יתושים. המחלה נדירה אולם עלולה לגרום לפגיעה מוחית בלתי הפיכה ואף למוות. מאחר שהיתוש המעביר את המחלה קיים בעיקר באזורים כפריים באסיה, החיסון מומלץ בעיקר למטיילים הנוסעים לאזורים אלו למשך למעלה מחודש.

בארץ רשומים כיום שני תרכיבי חיסון למחלה: GREEN CROSS, ו- IXIARO:

IXIARO
החיסון המומלץ למבוגרים מעל גיל 17.

סדרת החיסון כוללת שתי מנות בימים 0 ו-28, רצוי לסיים את סדרת החיסונים שבוע לפחות לפני החשיפה

החיסון תקף לשנה עד שנתיים. מי שקיבל בעבר את סדרת החיסונים הראשונית לקדחת המוח היפנית יקבל מנת דחף אחת של חיסון ה IXIARO.
החיסון אסור לנשים בהיריון.

GREEN CROSS
עד לאחרונה היה זה תרכיב החיסון היחיד שהיה בשימוש למניעת דלקת מח יפנית. החיסון ניתן בשלוש מנות, הניתנות בחודש שלפני הנסיעה. החיסון תקף לשלוש שנים, שלאחריהן יש לקבל מנת דחף אחת.

לילדים בגילאי שנה עד שלוש החיסון ניתן במחצית המינון המבוגרים ( - 0.5 מ"ל למנה במקום 1.0 מ"ל). פעוטות בני פחות משנה לא יקבלו את החיסון.
תופעות לוואי לחיסון כוללות חום, כאבי ראש, כאב שרירים ונפיחות מקומית באזור ההזרקה. במקרים נדירים מאוד ייתכנו תופעות נוירולוגיות. תגובות אלרגיות עלולות להופיע עד שבוע לאחר קבלת החיסון ולכן רצוי להימנע מלתת מנה כלשהי של החיסון (ראשונה, שניה או שלישית) פחות מעשרה ימים לפני היציאה לחו"ל. במקרים בהם הסיכון למחלה גבוה ואין אפשרות לקבל את החיסון בזמן, נשקול באופן פרטני מתן החיסון גם פחות מ-10 ימים לפני הנסיעה. תגובה אלרגית שכיחה יותר ברגישים לעקיצות דבורים.

שם החיסון: vaccine Japanese encephalitis

 

חיסון משולש כנגד חזרת, חצבת ואדמת ( MMR)

החיסון המורכב משלושה נגיפים מוחלשים: חצבת, חזרת ואדמת (MMR). חיסון מלא מתקבל רק לאחר קבלת שתי מנות חיסון. לאחרונה קיימת עלייה בתחלואת חצבת בעולם לכן הוחלט על השלמת החיסון לכל מי שלא קיבל שתי מנות חיסון.

החיסון ניתן כחלק משגרת החיסונים במדינת ישראל, ועל פי פנקס החיסונים שבידכם ייקבע האם עליכם לקבל מנה נוספת של החיסון. מומלץ לתת מנה אחת של החיסון לכל מי שאין בידיו תיעוד (פנקס חיסונים) על קבלת שתי מנות בעבר.

ילידי הארץ שנולדו בין השנים 1957 ו 1978- קיבלו רק מנת חיסון אחת ולכן הינם מועמדים לקבלת מנה נוספת לפני הנסיעה. מי שנולד בארץ לאחר שנת 1978 סביר שקיבל 2 מנות חיסון אך לא ניתן לומר זאת בוודאות ללא פנקס חיסונים. נוסעים שנולדו לפני שנת 1957 נחשבים למחוסנים.

שם החיסון: MMR (Mumps, Measles, Rubella)

 

חיסון נגד אבעבועות רוח

החיסון מומלץ לכל משך שהייה למי שלא חוסן כיאות ושלא חלה במחלה בעבר. החיסון ניתן החל מגיל שנה, בשתי מנות בהפרש של לפחות 4 שבועות ביניהן. ניתן לחסן בתרכיב כנגד אבעבועות רוח בלבד או בתרכיב משולב נגד חצבת, חזרת, אדמת (MMRV). 

החיסון אסור לנשים בהיריון. לנשים שמקבלות את החיסון מומלץ להימנע מכניסה להיריון לפחות חודש לאחר קבלת החיסון. 


חיסון נגד כלבת

החיסון מומלץ למטיילים המתכוונים לעבוד או להיות במגע ממושך עם בעלי חיים ולתרמילאים הנוסעים לשנה או יותר. כמו כן, החיסון מומלץ לנוסעים לתקופה של מספר חודשים למקומות נידחים שמהם קשה להגיע לקבלת טיפול מונע במידה וננשכתם.

החיסון ניתן רק במרפאות של לשכות הבריאות.

תפריט ניווט תחתון