תפריט ראשי עליון

תפריט עמוד

תפריט עמוד

פיזיותרפיה לחולים עם דלקת מקשחת

תוכן עניינים

אינדקס המצבים הרפואיים

"אם כואב לכם הגב כשאתם קמים בבוקר, או אחרי מנוחה ממושכת, ואתם מרגישים הקלה כשאתם בתנועה - יתכן שלקיתם בדלקת שדרה מקשחת (אנקילוזין ספונדיליטיס). דלקת זו הינה  תהליך דלקתי שלרוב מתחיל במפרקי האגן ועלולה להתפשט הלאה לכל אורכו של עמוד השדרה", מסבירה פרופ' אורי אלקיים, מנהלת המכון הראומטולוגי בבית חולים איכילוב. 

מהי דלקת שדרה מקשחת? אלו טיפולים חדשים יש לסובלים ממחלה זו? ולמה האבחון המוקדם כל כך חשוב? פרופ' אלקיים שופכת אור על המחלה שממנה סובלים חצי אחוז מהאוכלוסייה.

 

מהם הגורמים לדלקת שדרה מקשחת?

דלקת שדרה מקשחת היא שילוב של גורמים שונים, שהעיקרים ביניהם הינם:

  • מרכיב גנטי. הרקע הגנטי מורכב אך קיים סממן הגנטי הניתן לזיהוי בבדיקת דם פשוטה - HLA-B27, הנמצא בכ-90% מן החולים. יחד עם זאת, חשוב לציין שרוב נשאי HLA-B27 באוכלוסיה אינם מפתחים את המחלה
  • גורמים חיצוניים, כגון זיהומים ואחרים.

באילו גילאים המחלה מתחילה להתפתח?

דלקת שדרה מקשחת הינה מחלה של אנשים צעירים. הגיל הטיפוסי להופעת המחלה הוא בין 20 ל-30, אבל ניתן לראות אותה גם בקרב מתבגרים. מעל ל-90% מהחולים מפתחים את מחלתם לפני גיל 30, כשהמחלה כמעט שלא מתחילה מעל לגיל 40. גברים חולים פי 3 במחלה מאשר נשים.


מהם הסימפטומים של המחלה?

הדלקת מתחילה במפרקים של האגן,  ממשיכה הלאה בעמוד השדרה,  ועלולה ליצור לבסוף קשרים גרמיים בין החוליות הגורמים להתחברותן והקשחת עמוד השדרה.

  • כאב גב תחתון דלקתי. כאבים אלו ידועים בכך שהם מעירים את החולה בלילה ומלווים אותו גם בבוקר עם תחושת נוקשות קשה בגוף. כאשר החולה מתחיל את שגרת יומו ומפעיל את הגב,   הכאב משתפר (וזה בשונה מרוב כאבי הגב הידועים המהווים חלק ניכר מכאבי הגב באוכלוסיה הכללית - כאבי גב מכנים, שהם בעצם כאבים תוך כדי תנועה / אחרי מאמץ או אחרי תנועה).
  • במצבים מתקדמים, דלקת שדרה מקשחת גורמת לגב החולה להיות במצב של מקשה אחת, כלומר - הגב של החולה ישר, ואין לו את כל האלסטיות /התנועתיות של החוליות בעמוד השדרה. במצבים חמורים, החולה מנסה להתכופף קדימה אך אינו מסוגל לעשות זאת.
  • הטיה של הצוואר והראש קדימה.
  • תופעות מחוץ לעמוד השדרה כגון כאבי מפרקים, דלקות גידים, דלקות עיניים ועוד.

כיצד מאבחנים?

מדובר במחלה שכיחה שללא ספק, אינה מאובחנת מספיק. כשבחור או בחורה צעירים מפתחים כאבי גב תחתון, השאלה הראשונה צריכה להיות מכוונת לאפיון הכאב:  אם הוא כאב דלקתי (במנוחה, משתפר במאמץ)  או כאב גב במאמץ. רק לאחר קבלת תשובה זו, יש להמשיך הלאה בבירור של החולה.  
אחת הדרכים לאבחן את המחלה הינה על-ידי צילום פשוט: צילום אגן וצילום עמוד שדרה . בחלק מן המקרים, השינויים בצילומי הרנטגן הרגילים מופיעים מאוחר,  ורק בבדיקות MRI של האגן ניתן לגלות את המחלה בשלבים המוקדמים שלה.
יש חשיבות רבה לאבחון המוקדם, על מנת למנוע התפתחות שינויים בלתי הפיכים בעמוד השדרה.  
חשוב לדעת, שקיים קושי לאבחן את המחלה בגלל השכיחות הכל-כך גבוהה של כאבי גב באוכלוסיה. מכיוון שכאבי גב הינם תלונה מאוד שכיחה אצל אנשים רבים, ובחישוב סך כאבי הגב הכרוניים (כאבי גב שנמשכים מעל לתקופה של 3 חודשים), רק 5% מתוכם הם על רקע של אנקילוזין ספונדיליטיס.


אילו טיפולים קיימים היום?

הקו הראשון בטיפול הינו באמצעות תכשירים אנטי-דלקתיים, הלא סטרואידים, כלומר - תרופות אנטי דלקתיות שהן לא ממשפחת הקורטיזון, כמו האטופן, אדווילר, וולטרן, נקסין, ארקוקסיה וכו'. עם זאת, בעשור האחרון יש פריצת דרך מאוד משמעותית בטיפול במחלה בעזרת תכשירים ביולוגיים,  שפותחו ספציפית על פי הבנת המנגנון הדלקתי של המחלה.
בדלקת שדרה מקשחת, יש רמה גבוהה של חלבון שנקרא טי.אנ.אף אלפא, וכנגד חלבון זה פיתחו היום נוגדנים שונים המסוגלים לנטרלו ועל ידי כך להקטין את הדלקת באופן משמעותי. קיימים כמה תכשירים המשיגים את המטרה, רובם כלולים בסל הבריאות.


תוצאות הטיפול

התוצאות מאוד מרשימות. יש חולים המחלקים את חייהם לפני ואחרי הטיפול בחוסמי TNF. רוב החולים מגיבים היטב לטיפולים, עם שיפור הניכר הן במדדי הדלקת והן באיכות חייהם של החולים. לצד הטיפולים התרופתיים, יש חשיבות רבה לפיזיותרפיה וחיזוק נכון של שרירי הגב והבטן לשמירת זקיפות הקומה.

יחידות ומרפאות

תפריט ניווט תחתון