תפריט ראשי עליון

תפריט עמוד

תפריט עמוד

תוכן עניינים

מהי מטרת השיקום בגיל המבוגר?

מטרת השיקום היא לשפר את התפקודים המוטוריים והקוגניטיביים שנפגעו עקב מחלה או פציעה. היסוד למתן שיקום לחולים הוא הניסיון להגביר את עצמאותו של האדם המבוגר כך שיוכל לחזור ולנהל אורח חיים פעיל ובריא במידת האפשר. 


אילו טיפולים מקבלים במסגרת השיקום במערך הגריאטרי?

לכל מטופל נערכת הערכה תפקודית מהלך 24 שעות הראשונות לשהותו במחלקה ובהתאם לכך נקבעת תוכנית טיפול. התוכנית עשויה לכלול טיפולי- פיזיותרפיה, ריפוי ועיסוק, קלינאית תקשורת, תרפיה באומנות ובמוזיקה בתדירות המתאימה להתקדמותו האינדיבידואלית וליכולתו של כל מטופל.

האם קיים ליווי רפואי בשיקום?

כן. קיים ליווי רפואי צמוד בשיקום על ידי רופאים גראטרים מומחים ומתמחים. נעשה ביקור מדי יום, מבוצעות בדיקות דם ובדיקות אחרות על פי הצורך ובמידת ה צורך נעשה שימוש ביועצים במקצועות השונים מבית החולים. מטופלים שלא השלימו את הברור שנקבע להם בעת האשפוז במחלקות, ישלימו אותו, במידת האפשר במהלך השהות בשיקום. בשעות הלילה ישנו רופא תורן ומומחה כונן למקרה ויהיה מקרה חרום המצריך התערבות מיידית.

מי זכאי לשיקום במסגרת האשפוז?

חולים שהתנאים הרפואיים, הסוציאלים, הסביבתיים או המשפחתיים אינם מאפשרים טיפול בבית או בקהילה, או שהמטופל סובל מקשיים מוטוריים, קוגניטיביים, רגשיים, שפתיים או התנהגותיים שדורשים טיפול אינטנסיבי על ידי אנשי מקצוע הנמצאים רק במסגרות שיקום ייעודיות. אנשים שהינם "מעוכבי דריכה" – אנשים שאסור להם לדרוך על רגל או רגליים למשך תקופה מסויימת ואין אפשרות לתמוך בהם מבחינה סיעודית בבית.


כמה זמן אורך האשפוז בשיקום?

האשפוז במחלקת השיקום  במערך הגריאטרי הוא לא ארוך. על פי רוב מדובר באשפוז שנמשך שבועות ספורים. במהלך האשפוז, מתקיים מעקב מסודר אחר ההתקדמות של המטופל מבחינה תפקודית, יכולתו לבצע פעילות בסיסית כמו הליכה לשרותים, מקלחת, אכילה וכן נעשית עבודה מסודרת לקביעת הצרכים העתידיים שלו בביתו. תאריך השחרור נקבע במהלך ישיבת צוות רב מקצועית שבועית ועל פי מדדים אלו.
הודעה על תאריך השחרור נמסרת ע"י עו"ס או רופא מהמחלקה לרוב באופן אישי למטופל ומשפחתו ומגובה באמצעות טופס המונח ליד מיטת החולה ובו נכתב מי הרופא המטפל אליו ניתן לפנות לפגישה והכוונה לקראת השחרור הצפוי.

האם אני צריך לשלם על האשפוז בשיקום?

לא. האשפוז בשיקום ממומן על ידי קופת החולים על פי חוק ביטוח בריאות ממלכתי. במדינת ישראל, קיימת זכאות ברורה לשיקום על פי קריטריונים והקבלה לשיקום היא על פי קריטריונים אלו. השיקום באשפוז הוא עד 3 חדשים על פי החוק (או מעבר לכך, רק באישור ועדה של קופת חולים). באופן עקרוני, השיקום הוא שלב נוסף בטיפול בחולה. 


האם אפשר להמשיך את השיקום במסגרת הבית?

כן. במידה והתנאים המשפחתיים, הסוציאלים והסביבתיים מאפשרים תפקוד הולם ובטיחותי בבית, ניתן להמשיך טיפול שיקומי בבית על פי תכנית שנקבעה מול קופת החולים. האפשרויות הקיימות הינן טיפול במסגרת פיזיותרפיה ביתית, אשפוזי יום וכו'. במידה ויהיה צורך בתכנית כזו, המטופל יקבל המלצה מסודרת במהלך השחרור.

האם אפשר לצאת לחופש במהלך האשפוז בשיקום?

כן. במידה שהמצב הרפואי, התנאים המשפחתיים, הסוציאליים והסביבתיים מאפשרים תפקוד הולם ובטיחותי בבית למשך החופש. בכל מקרה, מטופל יקבל חופש בתיאום עם המחלקה והרופא הבכיר.

האם אפשר להמשיך את השיקום במסגרת הבית?

כן. במידה והתנאים המשפחתיים, הסוציאלים והסביבתיים מאפשרים תפקוד הולם ובטיחותי בבית, ניתן להמשיך טיפול שיקומי בבית על פי תכנית שנקבעה מול קופת החולים.
האפשרויות הקיימות הינן טיפול במסגרת פיזיותרפיה ביתית, אשפוזי יום וכו'. במידה שיהיה צורך בתכנית כזו, המטופל יקבל המלצה מסודרת במהלך השחרור.  

תפריט ניווט תחתון