תפריט ראשי עליון

תפריט עמוד

תפריט עמוד

תוכן עניינים

אינדקס המצבים הרפואיים


80% מהאוכלוסייה יסבלו בשלב זה או אחר מכאב בגב התחתון - ואצל 80% מהם הוא יחלוף מעצמו. אבל גם האחרים יכולים להתעודד: האבחון מתייעל, הטיפולים משתפרים והתוצאות מצוינות.,

הנה שתי עובדות מטרידות על כאב גב תחתון: ראשית, הוא מהווה את הסיבה השנייה בשכיחותה לפניה לרופא בעולם המערבי (הבכורה שייכת במקרה זה להצטננות), ושנית, כ-80% מאוכלוסיית העולם המערבי יסבלו בשלב מסוים במהלך החיים מכאב זה.

אלא, שיש גם נחמה: אחוז דומה מכאבי הגב יחלוף תוך כחודש, וכ-10% נוספים יחלפו תוך חודשיים מתחילת ההתקף, כך שמדובר אמנם בבעיה שכיחה, אלא שבדרך כלל היא נפתרת באופן ספונטני תוך זמן קצר יחסית.


מהן הסיבות לכאבי גב תחתון?

הסיבות לכאב הגב הן רבות ומגוונות, ומשתנות בהתאם לגיל, וכדי לאבחן אותו כראוי ולהתאים לו טיפול - במידת הצורך - נדרש אבחון מקצועי.

ובכל זאת, יש לכך שתי סיבות עיקריות: כאב מכני/שרירי וכאב עצבי: 
כאב מכני נגרם כתוצאה מעומס יתר על שרירים, רצועות ומפרקי עמוד השדרה, והוא הסיבה השכיחה לכאב גב תחתון בכל גיל. 

כאב גב עצבי נגרם כתוצאה מלחץ על חוט השדרה או על שורשי העצבים, והסיבות להופעתו משתנות בהתאם לגיל.

בגילאי 40-20 הגורם השכיח ללחץ העצבי הוא בקע דיסקלי, בעוד שאצל אנשים מבוגרים יותר, בדרך כלל מגיל 50 ואילך, הלחץ העצבי הוא תוצאה של שילוב בין כמה גורמים, שחוברים יחד לאורך השנים וגורמים להיצרות של תעלת השדרה.


איך מאבחנים מהו הגורם לכאבי הגב?

בקע דיסקלי מאופיין בדרך כלל בהופעה פתאומית יחסית של כאב גב תחתון, מלווה בכאב ו/או תחושה של עקצוצים או רדימות באחת הרגליים או בשתיהן.

הכאב יכול להופיע כתוצאה ממאמץ חד פעמי מוגזם (הרמת משקל כבד מדי), או כתוצאה של עומס מצטבר שהגיע ל"נקודת הרתיחה" ואז נגרם אותו בקע.

היצרות של התעלה, תתאפיין בדרך כלל בסיפור של כאב ממושך בגב תחתון בעוצמה הולכת וגוברת, עם הקרנה של כאב ו/או עקצוצים ברגליים.

הכאב בדרך כלל מחמיר בהליכה ומוקל בישיבה. גם כאן, לאחר ניסיון טיפול שמרני קצר, השלב הבא יהיה בדיקת הדמיה של עמוד השדרה.


איך מטפלים בכאבי גב?

הטיפול הראשוני בכאב גב מכני/שרירי, מורכב ממנוחה קצרה (יום יומיים), שימוש במשככי כאב, חימום מקומי, עיסוי, פיזיותרפיה וחזרה הדרגתית לפעילות מלאה.

עם זאת, אצל הרוב המכריע של האנשים הכאב יחלוף, כאמור, מעצמו.

מי שטיפול מסוג זה לא מועיל לו תוך פרק זמן של כחודש, מופנה לבדיקת הדמיה של עמוד השדרה (CT), על מנת לאבחן במדויק את מקור הכאב.

אם הכאב לא חלף, ובוצעה אבחנה של בקע דיסקלי, עדיין יתאים כאן בשלב הראשון הטיפול השמרני, והוא עשוי לכלול, בנוסף לזה שמקובל כטיפול ראשוני בכאבי גב מכני/שרירי, גם טיפולי רפואה אלטרנטיביים למיניהם והזרקות סטרואידים לתעלת השדרה המותנית במרפאת כאב.

אצל אותו מיעוט של אנשים, בהם טיפול שמרני וזמן לא פתרו את הבעיה, ו/או אצל אותם אנשים בהם אובחנה חולשה שרירית ברגליים ו/או הפרעות בשליטה על סוגרים, נשקלת האופציה הניתוחית.

כאשר מקור הכאב הוא היצרות של תעלת השדרה, יש לטיפול השמרני תפקיד מוגבל בלבד. פיזיותרפיה, למשל, עשויה לעזור לגבי חלק מהתלונות על הכאב, אולם אין לטיפול שמרני היכולת להשפיע על ההקרנה לרגליים ו/או על הקושי בהליכה, ולכן במצבים של היצרות של תעלת השדרה, הטיפול העיקרי הוא ניתוחי.

עם זאת, כמו בהרבה בעיות אורתופדיות, הטיפול הניתוחי אינו חובה, שכן מדובר בניתוח שנועד לשפר את יכולת התפקוד ואת איכות החיים, ולא לתקן מצב המאיים על חיי החולה.


הטיפול הניתוחי

הטיפול הניתוחי במצב של בקע דיסקלי, הוא פשוט יחסית ומאופיין בהחלמה מהירה ובסיכוי מצוין לחזרה לתפקוד מלא. בניתוח משאירים את רוב הדיסק במקומו, ומסירים את אותו חלק מתכולת הדיסק שפרץ את המעטפת ולוחץ על חוט השדרה ו/או שורשים.

אשפוז אחרי ניתוח כזה נמשך 24-12 שעות, וההקלה בכאב היא בדרך כלל מיידית. החזרה לתפקוד רגיל אורכת כחודש וחזרה לפעילות ספורטיבית היא הדרגתית ונמשכת כמה חודשים.

בטווח הארוך, יעילותם של טיפול ניתוחי ושל טיפול שמרני בבקע דיסקלי, משתוות כעבור כחמש שנים מתחילת הכאב, אולם הטיפול הניתוחי מקצר בצורה משמעותית את משך הסבל עד להקלה בכאב, ועל כן במצבים בהם טיפול שמרני ממושך ומגוון לא פותר את הבעיה, מומלץ לשקול טיפול ניתוחי.

במצבים בהם הדיסק גרם לחולשת שרירים בגפיים, לא ממתינים לשיפור בטיפול שמרני, אלא מעדיפים לנתח בהקדם.

הטכניקות הניתוחיות לכריתת הדיסק עשויות להיות שונות מבחינת החתך העורי (שיטה רגילה או שיטה זעיר-פולשנית), אבל זהות באופן הניתוח בתוך תעלת השדרה, ועד היום לא הוכחה עדיפותה של שיטה אחת על פני אחרת.

הטיפול הניתוחי בהיצרות תעלת השדרה, מורכב מהרחבת התעלה ולעתים מלווה בקיבוע של החוליות. כאן מדובר בהחלמה ממושכת והדרגתית יותר, שבסופה חל שיפור ניכר בתפקוד היומיומי ובאיכות החיים אצל רוב האנשים.

גם כאן ניתן להשיג את המטרה של הרחבת התעלה ו/או קיבוע בטכניקה סטנדרטית או זעיר פולשנית, עם תוצאות דומות.

עם זאת, כמו בכל טיפול רפואי, גם בניתוחי עמוד שדרה חשוב לזכור שייתכנו סיבוכים או מצב של הטבה חלקית בכאב ותפקוד ללא סיבוכים. מצבים אלה אינם שכיחים ובדרך כלל הם ברי פתרון.


כאבי גב: מונחי יסוד

  • עמוד השדרה מורכב מ-24 חוליות ניידות. חמש מתוכן הן חוליות מותניות.
  • החוליות מסודרות באופן שבו כל חוליה מונחת על זו שמתחתיה, כמו מגדל קוביות, כשבין כל שתי חוליות מפריד 'בולם זעזועים' בצורת סופגנייה, הנקרא דיסק.
  • דיסק מורכב משני חלקיים עיקריים - מעטפת חיצונית קשיחה, וחלק פנימי רך יותר, בעל מרקם ספוגי.
  • בקע דיסקלי, או "פריצת דיסק", הוא מצב בו תכולת הדיסק פורצת את המעטפת ונמצאת בחלל הנקרא "תעלת השדרה".
  • תעלת השדרה היא מעין צינור קשיח (עשוי מעצם), הנמשך מבסיס הגולגולת ועד לעצם הזנב, ומכיל בתוכו צינור רך שנקרא "חוט השדרה".
  • חוט השדרה מתפצל לענף ימני ושמאלי (הקרויים שורשים) בין כל שתי חוליות. לחץ על חוט השדרה או על השורשים גורם לכאב, שממוקד בהתאם למיקום הלחץ (כאב גב ו/או כאב ברגל ימין או שמאל או בשתיהן). אם הלחץ קל - הכאב יהיה קל. בדרך כלל ככל שהלחץ גובר, גובר גם הכאב, ולעתים הוא מלווה בתופעות נוספות כמו נימול / עקצוצים / חולשה בגפיים.

יחידות ומרפאות

תפריט ניווט תחתון