תפריט ראשי עליון

תפריט עמוד

תפריט עמוד

תוכן עניינים

הקשר שבין מתח נפשי (סטרס) לבין בריאות גופנו מוכר וידוע. רובנו הרגשנו, לפחות פעם אחת, את הזיעה הקרה ואת הדופק המואץ בשעת לחץ. ידוע שלחץ נפשי מעלה את לחץ הדם וכי אורח חיים מתוח ולחוץ קשור ישירות לעלייה בשכיחות של התקפי לב. אך מי יודע שלחץ משפיע גם על הראייה שלנו? גם העיניים, כמו שאר איברי הגוף, מושפעות ממצבים של מתח נפשי.

לעין יש יכולת לשנות, בעזרת שרירים, את קמירות העדשה הטבעית שבתוכה, בדומה למצלמה שבה משנים את זום העדשה לקבלת תמונה ברורה (פוקוס). היכולת הזו נקראת אקומודציה (הסתגלות הראייה למרחקים השונים). בזמן קריאה או התבוננות במחשב השרירים מתכווצים, וכאשר עוברים למבט למרחק הם משוחררים ומרפים. פעילות מופלאה זו, נעשית באופן אוטומטי ורציף, ובמהירות כה רבה, שאנחנו מקבלים מיד וללא עיכוב תמונה ברורה ללא טשטוש קל שבקלים.


קיימים סוגים שונים של ליקויי ראייה, כמו רוחק ראייה ואסטיגמטיזם, אבל הליקוי הנפוץ ביותר הוא קוצר ראייה, שבו העין ממקדת את האור חזק מדי לפני מרכז הרשתית, והתוצאה: עצמים מרוחקים נראים ברורים פחות. הסיבות לקוצר ראייה הן בראש ובראשונה תורשתיות, אבל בתקופות של מתח, למשל לפני תקופה של מבחנים או בעת מתח חברתי בגיל ההתבגרות — הגוף, ובכלל זה העיניים, נכנסים לפעילות יתר של השרירים. העין מפעילה את השריר הגורם לכיווץ העדשה לראייה לכל מרחק, ולאו דווקא לקרוב. הדבר נעשה כפעילות הגנתית, "ליתר ביטחון", כרפלקס מותנה המצוי בבסיסנו עוד מימי התפתחות האדם. המתח הזה גורם לפעילות יתר ולכיווץ קבוע (ספאזם) של השרירים בעיניים (תמיד בשתיהן יחד). כאשר פעולה זו נעשית באופן קבוע גם במבט לרחוק, היא גורמת לטשטוש ראייה נוסף ולעלייה בקוצר הראייה. תופעה זו נקראת קוצר ראייה מדומה, כיוון שהיא אינה נגרמת מסיבות גנטיות.

חשוב לדעת, שבמקרים כאלה אסור לשנות את מספר המשקפיים בהתאם, כדי לא להביא למצב של תיקון יתר ולתופעות של כאבי עיניים וראש, וכן חשוב שלא לגרום ל"התרגלות" לתיקון היתר ולהופכו לעלייה אמיתית בקוצר הראייה.

 

במצבים אלה של קוצר מסיבה נפשית, חשוב לבדוק בדיקות יסודיות בטכניקות מיוחדות, ולעיתים באמצעות שימוש בטיפות עיניים מאבחנות (טיפות המשמשות להרחבת אישונים ולשיתוק של שריר העטרה ויכולת האקומודציה). במקביל, מנסים לברר אם הנבדק אכן נמצא בתקופה של לחץ בחייו. הנבדק מוזמן כעבור פרק זמן לביקורות נוספות, שבהן בודקים אם קוצר הראייה אכן ירד לרמתו הקודמת.

יחידות ומרפאות

תפריט ניווט תחתון