תפריט ראשי עליון

תפריט עמוד

תוכן עניינים

במכון הקרינה במרכז הרפואי ת"א (איכילוב), הותקנו לאחרונה 4 מאיצים קוויים, חוד החנית הטכנולוגית בתחום, המאפשרים רמת דיוק גבוהה ביותר לטיפול ממוקד באזורים הפגועים בלבד של חולי סרטן. לראשונה תכנית הטיפול לוקחת בחשבון גם את מימד הזמן כמשתנה מהותי בתכנון.

היכולת לעצור את הזמן היא רק פרי דמיוננו, אך אילו הייתה מציאותית, בוודאי הייתה מצילה חיים. כאשר מדובר בטיפול בקרינה עבור חולי סרטן מסוימים, יש לכך משמעות כפולה. המאיצים המתקדמים מסוג Truebeam Stx במרכז הרפואי ת"א-איכילוב, מאפשרים רמת דיוק גבוהה ביותר, בין השאר הודות ליכולת מערכת עצירה בזמן – מערכת העצירה הנשימתית.

תמונה ב-3 מימדים

תכנון תהליך הטיפול במכון הקרינה מבוסס כולו על איסוף מידע מדויק. במכון מופעל מכשיר  CT סימולטור מתקדם ביותר מתוצרת חברת פיליפס. הסורק הרב פרוסתי המהיר של סימולטור זה מאפשר סריקה באיכות גבוהה וקביעת המיקום המדויק של הגידול והאיברים הרגישים בסביבה.
בנוסף, למאיץ החדש מערכות הדמיה משוכללות ביותר המאפשרת לבצע הדמיה לפני הפעלת כל קרן במהלך הטיפול, ובכך לוודא השגת דיוק מירבי במתן הטיפול הקרינתי. מערכות ההדמיה המתקדמות של המאיצים High Definition MLC ברזולוציה גבוהה ביותר, מאפשרות כיוון צורת קרן הטיפול לצורת הגידול, בהתאמה הגבוהה ביותר הקיימת במאיצים בעולם, ותרגומה לתמונה תלת מימדית של הגידולים.

בקצב הנשימה

במערכת הבקרה הנשימתית, 2 מערכות: מערכת נשימה חופשית ומערכת עצירת נשימה, המאפשרות בחירה במערכת המתאימה ביותר בהתאם למצב המטופל והיכולת שלו לעמוד בטיפול. מערכת  בקרת הנשימה החופשית מאפשרת פגיעה מדויקת במטרות הנעות תוך כדי הטיפול (גידולים מעל ומתחת לסרעפת, כגון גידולים בריאות ובכבד). דיוק זה מאפשר צמצום הנפח המוקרן והקטנה משמעותית בתופעות הלוואי ופגיעה ברקמות בריאות. המרכז הרפואי תל-אביב (איכילוב) הוא הראשון בארץ המפעיל טכנולוגיה זו.

המימד הרביעי - הזמן

כאשר מדובר בגידולים הממוקמים במערכות הגוף באזורים המושפעים מתזוזת תהליך הנשימה, ניתן לבחור במערכת עצירת הנשימה כאשר תחילה מתנהל אימון עצירת נשימה בסימולציה. עצירת הנשימה מאפשרת למטפלים לדמות את עצירת הזמן בנקודה האופטימלית לטיפול. היא מונעת תזוזות ומאפשרת את הדיוק המרבי, ללא פגיעה באיברים אחרים מסביב לגידול. אימון זה מתורגם לתוכנית טיפול ב-4 מימדים כאשר המימד הרביעי הוא מימד הזמן, המהווה חלק משמעותי בתכנון הטיפול.

חישובים נוסח "מונטה קרלו"

מערך המחשוב שנרכש כחלק מהמאיץ המתקדם בעולם, מתבסס כולו על חישובים בשיטת "מונטה קרלו" להתפלגות הקרינה בגוף המטופל. שיטת חישוב זו הייתה בשימוש עד כה בעיקר בארגונים כמו: NASA וכורים גרעיניים. הצורך במערך מחשוב מתקדם אשר מאפשר ביצוע חישובים מדויקים במיוחד בזמן קצר, אפשר את הטמעת שיטת "מונטה קרלו" גם במרכז הרפואי ת"א (איכילוב) לטיפול בחולים אונקולוגים, מסביר נתן שטראוס, מנהל שירותי הקרינה.
מעבר למערכות התכנון אשר נבחרו בקפדנות רבה על-מנת לאפשר דיוק מרבי בתכנית הטיפול, מופעלת במכון מערכת בקרה ושליטה מתוצרת חברת וריאן, המאפשרת בקרה בזמן אמיתי על הטיפול ומעניקה בטחון מלא, שכל חולה מקבל בדיוק את הטיפול שהתאים לו צוות הרופאים והפיסיקאים. המאיץ החדש מאפשר רמת דיוק גבוהה ביותר ,הקטנת החשיפה לקרינה של האיברים הבריאים הנמצאים בסמוך לאזור הגידול וצמצום תופעות הלוואי של הקרינה 

זמני טיפול קצרים משמעותית

המאיצים החדשים בעלי יכולת העברת טיפול מהירה ביותר, דבר התורם רבות להצלחת הטיפול הקרינתי, בשל יכולת המטופל לשכב ללא תזוזה למשך זמן ההקרנה הממוקדת.  הטכנולוגיה המתקדמת שיפרה ביותר את חוויית הטיפול עבור המטופל- בעבר זמן טיפול ממוצע עמד על 45 דק' ואילו היום הטיפול אורך בממוצע 10 דק' בלבד. כתוצאה מכך גם זמני ההמתנה בין הטיפולים מתקצרים וזמינות הטיפול במרכז הרפואי ת"א (איכילוב), היא כמעט מידית.

מצוינים בשירות

הטכנולוגיה החדשה בשילוב עם פעילות הצוות הרפואי והיחס האישי והחם, כמו גם האווירה הנעימה והתנאים העומדים לרווחת המטופל, תורמים לתחושת שביעות רצון רבה ביותר מהשירות.
האווירה וסביבת הטיפול מהווים חלק חשוב בחוויה הכוללת של המטופל, ותורמים לחשיבה אופטימית ולבריאות שלמה.כחלק מתפיסה זו, הותקנה בחדר הטיפולים מערכת הדמיית שמיים ותאורה מיוחדת המדמה הסתכלות דרך חלון לרקיע, בלווי מוזיקה המותאמת לבחירה אישית של המטופל. כל אילו תורמים לאוירה נינוחה ככל שניתן במהלך הטיפול.


בחזית הרפואה העולמית

מכון הקרינה במרכז הרפואי ת"א (איכילוב) הינו הראשון מחוץ לארה"ב וקנדה שהתקבל ל-RTOG-Radiotherapy Oncology Group,  השייכת ל-American College of Radiology בפילדלפיה - אחת מהקבוצות המובילות בארה"ב ובעולם לחקר הרדיותרפיה.  גישה לפרוטוקולים של ה-RTOG מאפשרת הענקת תרופות חדישות (שטרם הוכנסו לסל הבריאות) ועוד שכבה של בקרת איכות שמתבצעת על ידי רופאים בכירים בארה''ב. יש לציין בהקשר זה, כי כל רופאי המכון לרדיותרפיה הם מומחים באונקולוגיה.
מאיצים אלו, מדגם TrueBeam Novalis, STX של חברת Varian Medical System, הטובים ביותר בעולם, מותקנים כיום במרכז הרפואי תל אביב, עם מערך מחשוב מתקדם ביותר, מעניקים  טיפול מדויק ואיכותי תוך שמירה מרבית על האיברים הבריאים הסמוכים לאזור ההקרנה/טיפול לכל מטופלי המכון 

למידע נוסף אודות מכון הקרינה במרכז הרפואי ת"א (איכילוב)

יחידות ומרפאות

תפריט ניווט תחתון