תפריט ראשי עליון

תפריט עמוד

תפריט עמוד

תוכן עניינים

אנשים החיים עם מחלת פרקינסון מקבלים טיפול מתאים, כדי שיוכלו לתפקד בשגרה היומיומית שלהם עד כמה שניתן מן הבחינה הרפואית. לא תמיד מקבלים המטופלים במרפאות ייעוץ מתאים המתייחס לקשיים המיניים המתעוררים בעקבות הופעת המחלה, התפתחותה או הטיפול בה. מחקרים מראים, שהדבר נובע בעיקר מחוסר ידע ואמונות שגויות של חולים ובני זוגם לגבי הקשר הקיים בין החולי לבריאות המינית, כמו גם מבוכה ובושה של מטופלים ושל אנשי צוות. 

 

בתחילה, כדאי להבהיר מספר מושגים מבלבלים: מין, מיניות, סקס, יחסי מין או בריאות מינית.
מיניות, היא המושג המקובל בעולם הסקסולוגי המקצועי, כדי לתאר את אותו מרכיב משמעותי באישיות ובחוויה האנושית, בכל גיל ובכל מצב בריאותי, בין אם אנו מקיימים יחסי מין או לא. המיניות מורכבת מכל המגעים כמו: חיבוק, נשיקה, ליטוף וכו', כל מצבי הקרבה והאינטימיות שאנו שותפים בהם, וכל התחושות המיוחדות שאנחנו מרגישים כלפי האנשים הקרובים אלינו. כמובן, שמין (סקס) הוא חלק מן המיניות. אותו חלק, שבו המגעים מכוונים ליצירת גירוי מיני, והרגשות שאנו חווים הם רומנטיים, ארוטיים וסקסיים.
בריאות מינית מתייחסת לזכות של כל אדם לקבל יעוץ, מידע וטיפול, כדי שיוכל לממש את מיניותו בהתחשב בשינויים שנוצרו בגלל המחלה. 

 

אין ספק שמחלת הפרקינסון משפיעה על התפקוד המיני באופנים שונים. למשל, מתח, חרדה, עייפות ומצב רוח דכאוני, עלולים לגרום לירידה בחשק המיני, או לקושי להגיב לגירויים מיניים. הסרבול המוטורי וקשיי התנועה מפריעים לתפקוד המיני הן בהתארגנות הפיזית (למשל, הצורך לשנות תנוחות, הצורך לתכנן את התנועה) והן מבחינה נפשית (משל, פגיעה בהערכה העצמית, אובדן הספונטניות). הטיפול התרופתי עלול להשפיע על התשוקה ועל התפקוד המיני. שינויים בשליטה על שתן וצואה גם הם משפיעים באופן פיזי ונפשי.

 

לגורמים אלה נוספים אחרים, שאינם קשורים למחלת הפרקינסון, אך השילוב שלהם יחד מגביר את הקשיים המיניים. הדוגמא הבאה תמחיש שילוב קטלני זה: באמצע החיים חלים שינויים טבעיים בתגובה המינית של גברים ונשים. אצל הגבר המבוגר קיימת האטה בתגובה והוא זקוק לגירוי אינטנסיבי וממושך כדי להגיע לזיקפה. אם השינוי הזה קורה במקביל למחלת פרקינסון של בת זוגו, יש סיכוי שהיא תפרש את הקושי שלו להתגרות, בכך שהיא דוחה אותו. לכן, היא לא תטרח לסייע לו בתוספת הגירוי הנדרש להשגת זיקפה או אורגזמה. השילוב הזה בין המחלה והשינוי הטבעי במיניות, גורם לעליה במתח הזוגי ולפגיעה משמעותית באיכות חיי המין שלהם. 

 

בשנים האחרונות, הוחלט במרכז הרפואי ת"א, להתייחס לבריאות המינית. בין היתר, פנו לייעוץ גברים ונשים עם פרקינסון. הם הציגו בעיות הקשורות לשינויים בחשק המיני, קשיים בגירוי (בעיות בזיקפה, יובש וכאבים ביחסים), באורגזמה (פליטה מהירה, קושי להגיע לאורגזמה) ושינויים במערכת היחסית האינטימית. ראינו, שההפרעה באיכות חיי המין משפיעה לא רק על האינטימיות והזוגיות אלא פגעה באופן משמעותי באיכות החיים של המטופלים ובני זוגם. הניסיון שצברנו בשנתיים האחרונות הצביע על כך, שפתיחות לנושא והתמודדות עניינית ומקצועית עם הבריאות המינית, כחלק ממכלול הקשיים הנובעים ממחלת פרקינסון, הביאה זוגות רבים לאיכות חיי מין טובה יותר, ושיפור בהרגשה הכללית. 

 

לכן, החלטנו לפתוח שירות ייעוץ מיני זמין במסגרת היחידה להפרעות תנועה. אנו מקווים, כי הדבר יקל על המטופלים ויעודד יותר זוגות לפנות מיוזמתם, או דרך הרופא המטפל, לקבלת טיפול והדרכה בתחום זה.

יחידות ומרפאות

תפריט ניווט תחתון