תפריט ראשי עליון

תפריט עמוד

תפריט עמוד

תוכן עניינים

מכשיר ה-CT

מכשיר ה-CT (טומוגרפיה ממוחשבת) הוא כלי אבחנתי אשר משלב קרינת X  עם טכנולוגית מחשבים מתקדמת ליצירת תמונות של הגוף. בתמונות אלה נראים האברים הפנימיים, כלי הדם, העצמות והרקמות בפירוט רב. סריקת הסיטי מהירה, לא כואבת ונמשכת ברוב המקרים מספר עשרות שניות בלבד. זמן השהיה בחדר הבדיקה הוא בין 5-20 דקות לערך.

המרכז הרפואי תל-אביב מצויד במכשיר סיטי חדש מהמתקדמים ביותר בעולם, המופעל על בסיס פרוטוקולים רפואיים מדויקים המעודכנים בהתאם לספרות הרפואית באופן שוטף. התוצאה היא תמונות מדויקות באיכות מעולה. מכשיר הסיטי משמש ככלי חשוב ביותר לאבחון ולתכנון הטיפול במחלות שונות כולל מחלות סרטן, מחלות זיהומיות, מחלות דלקתיות ומחלות מולדות.


צוות יחידת ה-CT שלנו

ביחידת ה- CT עובדים רדיולוגים מומחים ומנוסים בעלי התמחות בתחומי הדימות השונים, רובם עברו הכשרה בבתי החולים המובילים בארה"ב ובקנדה. הרדיולוגים בעלי התמחות על בהדמיית מחלות הבטן והאגן, הדמיית מחלות הלב והריאות, הדמיית מחלות שרירים ועצמות, הדמיית מחלות ילדים ומחלות עצבים. את בדיקות ה-CT מבצעים רנטגנאי CT מנוסים אשר עוברים השתלמויות והדרכות תקופתיות. אין אפשרות לבחור את הרדיולוג המפענח.,

הבדיקה

עם כניסתכם לחדר הבדיקה תתבקשו לשכב על מיטת מכשיר הסיטי. סורק הסיטי הוא מכשיר גדול, מרובע עם חלל במרכזו. המכשיר מצויד במיטת בדיקה עליה שוכב הנבדק. מיטה זו נעה לתוך ואל מחוץ למכשיר הסיטי במהלך הבדיקה תוך כדי רכישת תמונות. בזמן הבדיקה תדרשו לשכב ללא תנועה ותקבלו הוראות נשימה מהרנטגנאי המבצע אותה. למרות שתהיו בחדר הבדיקה לבדכם, הרנטגנאי רואה ושומע אתכם במשך כל הבדיקה.,


חומר הניגוד

בבדיקת הסיטי יש לעיתים צורך בשימוש בחומר ניגוד אשר צובע את הרקמות ואת כלי הדם. לפני שתקבלו חומר ניגוד, חשוב שתמלאו את טופס הפרטים שניתן לכם על ידי פקידת הקבלה.
בשתיה: בבדיקות בטן ואגן ניתן חומר ניגוד בשתיה אשר מאפשר הערכה טובה של הקיבה, המעי הדק והמעי הגס. תתבקשו לשתות 4 כוסות של חצי ליטר  בהדרגה במשך כשעה וחצי עד לשעתיים. חשוב לשתות כוס אחת כל  חצי שעה ולחלק את הכמות שאתם שותים בצורה שווה ככל האפשר להשגת צביעה אחידה של המעי.

בהזרקה: לפי סוג הבדיקה נדרשת לעיתים הזרקת יוד תוך ורידית. כאשר יגיע תורכם תתבקשו לגשת לחדר הטיפול של הרופא ויוחדר לכם עירוי לוריד ביד על ידי הרופאים המזריקים שלנו, שהם מנוסים ביותר. היוד המוזרק, צובע את כלי הדם והאברים הפנימיים ומשפר במידה רבה מאוד את איכות הבדיקה. היוד מדגיש את ההבדל בין רקמות חולות ובריאות וכן מדגים היטב את כלי הדם והכליות. הזרקת יוד חשובה במיוחד בחשד או במעקב אחר מחלות ממאירות. חשוב שתספרו לנו על מחלות רקע כגון מחלת לב, סכרת, מחלת כליות, מחלות בלוטת התריס וכן על אלרגיות לתרופות ובמיוחד ליוד. מצבים אלה מגבירים את הסיכון לתגובות רגישות ליוד. חלק קטן מהחולים יכול לסבול מתגובת רגישות ליוד אך ברב המקרים היוד נסבל ללא תגובות לוואי. פרטים מפורטים יותר ניתן לקבל מהרופא המזריק. יש להביא עמכם לבדיקה בדיקת תפקודי כליות עדכנית (קריאטינין)- זו חלק מבדיקת הכימיה השגרתית של הדם, המבוצעת באופן שכיח בקופות החולים. הזרקת היוד מלווה לעיתים קרובות בתחושת חום ולעיתים בטעם מעט מריר.


אחרי הבדיקה

לאחר ביצוע הסיטי נשגיח עליכם למשך כשלושים דקות לוודא שאינכם סובלים מתופעות לוואי. במידה וקבלתם יוד מומלץ להרבות בשתייה לאחר הבדיקה להגברת פינוי חומר הניגוד מן הגוף. ניתן לשוב לשגרת החיים הרגילה ללא הגבלה.


תשובות

לאחר הבדיקה יועברו התמונות לפענוח על ידי הרדיולוג המומחה. פענוח בדיקת הסיטי דורש ריכוז וזמן, שכן הבדיקה הממוצעת כוללת יותר מ 200 תמונות ובפרוטוקולים שונים יתכנו גם 500-1000 תמונות. התשובות נכתבות ומודפסות תוך מספר ימים באופן שגרתי.


צילומים ודיסקים כפולים

עם התקדמות הטכנולוגיה עברנו לצריבת דיסקים ואיננו מצלמים את בדיקות ה-CT. הדיסקים ניתנים לצפייה בכל מחשב ומאפשרים אבחנה טובה יותר מאשר הצילומים הישנים. ניתן לקבל דיסקים נוספים לפי הזמנה מיוחדת. אנו מציעים שרות חדש לרווחת הנבדקים במכונינו. באפשרותכם להמתין ולקבל את דיסק הבדיקה לאחר שהסתיימה (זמן ההמתנה לפחות כ- 30 דקות). תשובת הפענוח תשלח אל הרופא המפנה ואליכם בדואר או בפקס לפי בחירתכם וכך יחסך מכם ביקור נוסף בבית החולים לצורך לקיחת הדיסק והתשובה. כמובן שאם אין ברצונכם בשירות זה תוכלו לשוב ולקבל את הדיסק ותשובת הפענוח בבית החולים.

המתנה ותורים בבדיקות ה-CT

אנו משתדלים להעניק לכם את השרות הטוב והמתחשב ביותר. ואנו משתדלים שהנבדקים יעברו את הבדיקה בדיוק בזמן שהוזמנו. לצערנו דבר זה לא תמיד מתאפשר. מכוון שבבית החולים מאושפזים חולים קשים, יתכן לעיתים עיכוב עקב ביצוע בדיקות לחולים דחופים שאינן סובלות דיחוי.
למרות שביצוע בדיקות הסיטי מבוצע בהתאם לתור שנקבע לכם, הכניסה בפועל למכשיר היא לא תמיד בדיוק לפי סדר הגעת החולים. הסיבה היא שבדיקות מסוימות דורשות המתנה ממושכת יותר מאשר אחרות, לדוגמה יש לשתות חומר ניגוד במשך שעתיים בבדיקות בטן.

אנא היעזרו בסבלנות. נשמח לדעת על כל תקלה או עיכוב אשר נגרם לכם, בכדי שנשתפר בעתיד.

יש להביא את הבדיקות הקודמות שבצעתם ביום הבדיקה. חולה שלא יביא את דיסק הבדיקה להשוואה ויבקש השוואה לאחר שנכתב הפענוח, ידרש לשלם תעריף של יעוץ רדיולוג מומחה לביצוע ההשוואה.
ניתן לפנות אלינו בטלפון: 03-6974642

יחידות ומרפאות

תפריט ניווט תחתון