תפריט ראשי עליון

תפריט עמוד

תוכן עניינים

בקע סרעפתי גורם לצרבת

לא נכון
נכון שיש אנשים הסובלים מצרבת אשר סובלים גם מבקע סרעפתי. אולם בקע סרעפתי אינו גורם לצרבת. בקע סרעפתי הוא בליטה של חלק מן הקיבה דרך פתח(שצורתו צורת דמעה) בסרעפת, שם מתחבר הוושט לקיבה. הגורם השכיח ביותר לבקע סרעפתי הנו לחץ מוגבר בחלל הבטן עקב שיעול, הקאה, יציאת צואה מאומצת או מאמץ גופני פתאומי. לרבים מהאנשים מעל גיל שישים יש בקע סרעפתי, ובמרבית המקרים אין הבקע גורם לבעיות כלשהן.


כיב קיבה ותריסריון שכיח אצל אנשים הסובלים מדחק נפשי

לא נכון
כיב קיבה אינו שכיח יותר אצל אנשים הנמצאים ברמה גבוהה של דחק נפשי (stress). ממחקרים עולה כי כיבי קיבה ותריסריון נפוצים יותר אצל אנשים ממעמד סוציואקונומי נמוך והסיכוי ללקות בכיב קיבה או תריסריון גדול כמעט פי שניים אצל מעשנים מאשר אצל לא-מעשנים. כמו כן, שימוש באספירין מעלה את הסיכוי ללקות בכיב קיבה.
כמו-כן, שגויה ההשערה כי אנשים הסובלים מכיבי קיבה או תריסריון צריכים לאכול מזון "תפל".  לא נמצא משטר מזון כזה או אחר המסייע באופן אחיד לסובלים מכיבי קיבה או תריסריון. יש חולים הסובלים בעקבות שתיית קפה או מאכילת מזון חריף במיוחד, בעוד אחרים אינם מדווחים על תסמינים. על כל חולה למצוא את סוגי המזון הבעייתיים עבורו.


אדם הסובל מצליאק (הפרעה תורשתית הפוגעת בדופן המעי הדק) יכול לאכול כמויות קטנות של מזון המכיל גלוטן כל זמן שלא פיתח תסמינים

לא נכון
הסובלים מהפרעה זו חייבים להימנע מכל סוגי המזון המכילים גלוטן (חומר הנמצא בחיטה, שיפון, שעורה ושיבולת שועל) בשל הסיכון לגרימת נזק למעיים גם ללא הופעת תסמינים. מומחים סבורים כי עבור חולי צליאק, גם כמויות קטנות של גלוטן מזיקות למעיים.


פעולת מעיים "סדירה" משמעה יציאה פעם ביום

לא נכון
תדירות פעולת המעיים וריקונם אצל אנשים בריאים נעה בין 3 פעמים ביום ל - 3 פעמים בשבוע, ותתכנה אף חריגות מגבולות אלו  מבלי שהדבר יעיד על בעיה כלשהי.
כמו כן שגויה המחשבה כי משלשלים הנמכרים ללא מרשם רופא אינם מסוכנים. למרות יעילותם בטווח הקצר, שימוש ממושך בהם פוגע בפעולתו הטבעית של השריר הנחוצה לצורך פעולת מעיים. כמו כן, שימוש בשמן פאראפין, משלשל נפוץ ופופולארי, עלול לפגוע גם בספיגת ויטמינים (A, D, E ו- K).


תסמונת המעי הרגיש גורמת למחלת סרטן המעי

לא נכון
תסמונת המעי הרגיש מאופיינת בהפרעה תיפקודית של שרירי המעי. בשונה ממחלות מעיים אחרות, תסמונת זו אינה גורמת לדלקות או לשינויים ברקמת המעי, ואינה מגדילה את הסיכון להתפתחות סרטן המעי הגס.


תסמונת המעי הרגיש הינה בעיה פסיכולוגית

לא נכון
במשך שנים רבות נחשבה התסמונת לבעיה פסיכולוגית, אולם כיום ברור שהתסמונת היא בעיה פיזיולוגית.
אצל הסובלים מתסמונת זו התכווצויות השריר בדופן המעי (האחראיות להעברת מזון מהקיבה דרך המעיים לחולחולת) הנן בעלות עוצמה חזקה ונמשכות זמן זמן רב מהרגיל.
שינויים אלו מאיצים את מעבר המזון במערכת העיכול, ומביאים לידי ריבוי גזים, תחושת נפיחות ושילשול. במקרים מסויימים מתרחש תהליך הפוך: המזון עובר לאט יותר, והצואה נעשית קשה ויבשה.

אצל רוב החולים, דלקת סעיף (דיוורטיקוליטיס) ומחלת סעיף (דיוורטיקולוזיס) גורמות לסיבוכים רפואיים נוספים

לא נכון
מחלת הסעיף מאופיינת בכיסים קטנים המופיעים במעי הגס. בעולם המערבי לוקים במחלה זו אנשים רבים מעל גיל 60. במרבית המקרים למחלה אין כל תסמינים והאדם כלל אינו יודע שלקה בה, אלא אם בוצע צילום רנטגן או בוצעה בדיקת מעיים אחרת. רק אצל כ – 20% מן החולים במחלת סעיף מתפתחים סיבוכים כגון דלקת סעיף, דימום או התנקבות.


אנשים הסובלים ממחלות מעיים דלקתיות זקוקים למשטר תזונה מיוחד 

לא נכון
אין כל עדות לכך שדלקת במעיים מושפעת מסוגי מזון מסוימים. מטופלים רבים מגלים סבילות לכל סוגי המזון ואינם זקוקים להגבלה תזונתית כלשהי. ישנם מטופלים המעדיפים סוגי מזון דלי סיבים ולא מתובלים (במיוחד כאשר המחלה פעילה).
יש לזכור כי שמירה על תזונה כללית טובה חשובה יותר משימת דגש על מיני מזון מסוימים או מהימנעות מצריכתם של סוגי מזון אחרים.


דלקת הלבלב נגרמת תמיד בשל צריכת אלכוהול מוגברת

לא נכון
כשליש מכל מקרי דלקת הלבלב נגרמים בשל סיבות לא ידועות. בישראל, מרבית ההתקפים החריפים של דלקת הלבלב קשורים לאבני מרה.

כל מקרה של דימום אדום בהיר בחלחולת משמעו נוכחות טחורים

לא נכון
אמנם, במרבית המקרים, דימום בצבע אדום-בהיר בחלחולת מופיע  בשל התפתחותטחורים,  אולם,  גם התפתחות פוליפ או סרטן החלחולת עלולים לגרום להופעת דימום דומה.
בכל מקרה של דימום בחלחולת יש להיוועץ ברופא.


פיום המעי (סטומה) הינו ניתוח נפוץ

נכון
מדי שנה מבוצעים אלפי ניתוחים של פיום המעי. למרות שהניתוח גורם לשינויים ניכרים בחייו של המטופל, הניתוח עצמו נחשב פשוט למדי. בניתוח פיום המעי כורתים ומסירים את החלק הפגוע במעי הדק או במעי הגס, פותחים פתח על פני שטח גוף ומוציאים את קצה המעי הבריא דרך הפתח. אל קצה המעי מחברים שקית מיוחדת המיועדת לאיסוף ההפרשות שהגוף מייצר.


ניתוח פיום המעי (סטומה) פוגע ביכולת לקיים יחסי מין

לא נכון
בקרב גברים העוברים ניתוח פיום המעי יש כאלה המסוגלים לקיים יחסי מין מלאים (כולל זקפה ואורגזמה) בעוד אחרים אינם מסוגלים לכך (אינם מסוגלים לפתח זקפה).
ניתוח פיום המעי אינו פוגע ביכולתה של האישה לקיים יחסי מין או להרות. במקרים מסוימים, הבעיה הראשונית, שבגללה בוצע ניתוח פיום המעי, הצריכה ניתוח נוסף כגון ניתוח כריתת הרחם. ניתוח כריתת רחם מונע, כמובן, את היכולת להרות, אולם אין לו כל השפעה על התשוקה המינית או על היכולת לקיים יחסי מין.

תפריט ניווט תחתון