תפריט ראשי עליון

תפריט עמוד

רוצה לדעת עוד?

שם מלא {{ClubFormCtrlAlias.ValidationObj.required}}

שם מלא - {{ClubFormCtrlAlias.ValidationObj.textBoxChars}}

שם מלא - {{ClubFormCtrlAlias.ValidationObj.inputToShort}}

שם מלא - {{ClubFormCtrlAlias.ValidationObj.ContactNameTooLong}}

{{500 - ClubFormCtrlAlias.MailContactUS.Description.length}} תוים נשארו מתוך 500

קצת על סיבת הפניה {{ClubFormCtrlAlias.ValidationObj.required}}

קצת על סיבת הפניה - {{ClubFormCtrlAlias.ValidationObj.FreeText}}

קצת על סיבת הפניה - {{ClubFormCtrlAlias.ValidationObj.inputToShort}}

קצת על סיבת הפניה - {{ClubFormCtrlAlias.ValidationObj.DescriptionTooLong}}

{{ClubFormCtrlAlias.ServiceMsgResponse}}

בדיקת גסטרוסקופיה

תוכן עניינים

מהי גסטרוסקופיה?

גסטרוסקופיה היא בדיקה נפוצה, המבוצעת לצורך אבחון וטיפול במחלות של מערכת העיכול העליונה (וושט, קיבה ותריסריון). הבדיקה מאפשרת הסתכלות ישירה אל איברי מערכת העיכול, ומכאן שמה (גסטרו – קיבה, סקופיה – מבט). פרט לצפייה במערכת העיכול העליונה, ניתן לבצע באמצעות בדיקת הגסטרוסקופיה פעולות שונות כגון: כריתת פוליפים, נטילת דגימת רקמה (ביופסיה) עצירת דימום, הוצאת גופים זרים, לקיחת תרביות לחיידק הליקובקטר פילורי והרחבת היצרויות. את בדיקת הגסטרוסקופיה מבצע רופא גסטרואנטרולוג (מומחה במחלות דרכי העיכול), באמצעות החדרת אנדוסקופ אל פיו של הנבדק. האנדוסקופ הוא צינור דק וגמיש, בעובי של אצבע, שבקצהו מצלמת וידאו זעירה. במהלך הבדיקה, רואה הרופא על מסך את צילומי הווידאו של המעי הנבדק, בהגדלה ניכרת, המאפשרת לו לאתר ממצאים חריגים ושינויים קטנים ברקמות.

באילו מקרים מומלץ לבצע בדיקת גסטרוסקופיה?

  • כאבים, תחושת אי נוחות או מלאות ברום הבטן
  • בחילות או הקאות
  • תחושת כאב או קושי בבליעה
  • צרבת ממושכת או כאב חזה ממקור לא ידוע
  • אנמיה (חוסר דם) הקאה דמית או שחרה (צואה שחורה)
  • איבוד התיאבון ו/או ירידה במשקל שאינן מוסברים
  • בליעת גוף זר

כיצד מבוצעת גסטרוסקופיה?

בדיקת גסטרוסקופיה מבוצעת תוך שימוש בסדציה (טשטוש) ומאפשרת לנבדק לעבור אותה במינימום של אי-נעימות. זריקת הטשטוש ניתנת לווריד, לפני תחילת הבדיקה, ולאחריה מתבקש הנבדק לשכב על צדו השמאלי.  לאחר שחומר הטשטוש מתחיל להשפיע, יחדיר הרופא דרך פיו של הנבדק אנדוסקופ - מעין צינור ארוך וגמיש, עם מקור תאורה ומצלמה בקצהו. החדרת האנדוסקופ אינה כרוכה בכאב ולא מפריעה לנשימה. לאחר מכן, יתקדם הרופא דרך הלוע אל הוושט ומשם לקיבה ולתריסריון. ההתקדמות מתבצעת באיטיות, כדי שלא לפספס ממצאים פתולוגיים. במהלך הבדיקה ממלאים את חלל מערכת העיכול באוויר על מנת "לנפח" אותה. פעולה זו נעשית כדי לשפר את תנאי הריאות. לעתים נבדקים מדווחים לאחר הבדיקה על תחושה קלה של לחץ ואי נעימות בעקבות הניפוח. פרט לאבחון וצפייה, בדיקת הגסטרוסקופיה מאפשרת גם לנקוט בשורה של פעולות: לדגום רקמה (ביופסיה) מאזור חשוד ולשלוח לבירור פתולוגי במעבדת ביה"ח; לכרות או לצרוב פוליפים: לעצור דימומים, לשלוף גופים זרים, להרחיב היצרות במעי באמצעות בלון או להניח תומכנים (סטנטים) בחלל המעי העליון.

תחתאיזו הרדמה מבוצעת גסטרוסקופיה?

בדיקת גסטרוסקופיה מבוצעת בסדציה (טשטוש, conscious sedation) הניתנת בזריקה אל הווריד. הסדציה פועלת במהירות, ומקנה למטופל תחושה של ישנוניות, המונעת ממנו לחוש כאב או אי נעימות במהלך הבדיקה. רוב המטופלים ישנים בזמן הפעולה. לעיתים, אם קיים סיכון מיוחד או מסיבות אחרות, ניתן לבצע את הבדיקה בהרדמה מלאה בנוכחות מרדים.  

כמה זמן נמשכת גסטרוסקופיה?

 כ-10-15 דקות. 

באילו סיכונים כרוכה הפעולה?

בדיקת גסטרוסקופיה נחשבת לבדיקה בטוחה ומהימנה, עם פרופיל סיכונים נמוך ושיעורי הצלחה גבוהים (סקירת מערכת העיכול העליונה וגילוי ממצאים חשודים). במכון למחלות דרכי העיכול והכבד של המרכז הרפואי תל אביב, בי"ח איכילוב, אנו מבצעים בהצלחה יותר מ-5,000 בדיקות גסטרוסקופיה מדי שנה. הסיבוכים הקשורים לפעולה האנדוסקופית נדירים ויכולים להיות קשורים לחומרי הטשטוש וההרדמה, או לפרוצדורה עצמה. כאב בטן, נפיחות ובחילות  שכיחים אחרי הפרוצדורה, אולם הם קלים וחולפים מעצמם. סיבוך שכיח יחסית הוא דימום מאזור נטילת ביופסיה או מאזור כריתת פוליפ. דימום זה הינו קל ונעצר לרוב באופן ספונטני. סיבוכים אחרים יכולים להיות שאיפת נוזל לריאות וזיהום, לעיתים עלול להיגרם נזק לשיניים או למיתרי הקול. סיבוך חמור אפשרי אך נדיר ביותר הוא פגיעה מכנית והתנקבות המעי. זהו סיבוך קשה המחייב לעיתים התערבות ניתוחית.
לפני הבדיקה מסבירים למטופל את פרטי הבדיקה והסיכונים והוא נדרש לחתום על טופס הסכמה מדעת המפרט את הסיכונים. הטופס נשלח גם לבית המטופל ע"מ לאפשר לו קריאה מדוקדקת והבנת התהליך.

מה יקרה לאחר בדיקת גסטרוסקופיה?

  • לאחר הבדיקה מועבר המטופל למנוחה בחדר התאוששות למשך כשעתיים. שתייה ואכילה יותרו לאחר הבדיקה לפי הוראות רופא (רצוי להביא כריך). לעיתים יש תחושת לחץ של גזים או גירוי בלוע לאחר הבדיקה, תחושה זו חולפת מעצמה. לשירותים יש לגשת עם מלווה.
  • לפני השחרור הרופא המבצע את הבדיקה, ייפגש עם החולה וימסור לו את תוצאות הבדיקה והוראות להמשך טיפול או מעקב. תוצאות ביופסיה (במידה ונלקחו) יימסרו לאחר כשבועיים.
  • אסור לנהוג לאחר הבדיקה במשך 12 שעות לפחות עקב השפעה מאוחרת של חומרי הטשטוש ויש להיעזר בנהג מלווה (האיסור כולל נהיגה ברכב/ אופניים חשמליות/ קורקינט וכדומה).

  • בכל מקרה של עליית חום מעל 38 מעלות או כאב בטן מתמשך, יש ליידע את הרופא המבצע. מחוץ לשעות הפעילות המכון יש להגיע לחדר המיון.

  • תחושה כללית רעה מאוד, הקאה דמית, כאבי בטן עזים וסימפטומים מדאיגים ופתאומיים אחרים מחייבים פנייה דחופה לחדר המיון עם מכתב סיכום הבדיקה, כדי לשלול אפשרות נדירה אך מוכרת של התנקבות המעי (פרפורציה) – מצב חרום שעלול לסכן חיים, ודורש התערבות ניתוחית דחופה.

איך להתכונן לבדיקת גסטרוסקופיה?

ההכנה התזונתית לבדיקה דורשת צום בלבד אך היא חלק קריטי והכרחי להצלחת הבדיקה והיא באחריות המטופל. מטרת ההכנה היא לרוקן את חלל הקיבה והתריסריון מהתוכן שבתוכו על מנת שניתן יהיה לראות היטב את הדופן ולהימנע מסיבוכים כגון שאיפת תוכן מזון לריאות. הכנה לא טובה תפגום באיכות הבדיקה וביכולת האבחנה ולפעמים תצריך בדיקה חוזרת. חייבים להקפיד על כל הוראות ההכנה כולל הפסקת טיפול תרופתי רלוונטי.

  • מומלץ לקרוא בעיון לפחות שבוע לפני מועד הבדיקה את הפירוט המלא על אופן ההכנה לבדיקה - הוראות הכנה לבדיקת גסטרוסקופיה 

  • לקביעת תור, יש לשלוח הפניה רפואית עם פרטי קשר מלאים ואנו נחזור אליכם בתוך 4 ימי עסקים. 

יחידות ומרפאות

תפריט ניווט תחתון