תפריט ראשי עליון

תפריט עמוד

תוכן עניינים

אינדקס המצבים הרפואיים

מהות המחלה

דיברטיקולוזיס - מחלת סעיף, היא מצב שבו מתחילים כיסים קטנים לבלוט דרך נקודות חלשות במעי הגס.  כל כיס כזה מכונה 'סעיף' (דיברטיקולה).
כמחצית מכל האוכלוסייה בעולם המערבי בגילאי 60-80, וכמעט כל בני האדם מעל גיל 80 לוקים במחלת סעיף.
כאשר הכיסים מזדהמים או הופכים דלקתיים, מכונה הבעיה 'דלקת סעיף' (דיברטיקוליטיס).  שכיחות הופעת הדלקת היא 10%-25% ממקרי מחלת הסעיף.


הגורמים למחלה

מחלת סעיף
תזונה דלת-סיבים היא הגורם העיקרי למחלת סעיף. תזונה דלת סיבים גורמת לעצירות. עצירות גורמת לאימוץ שרירי המעיים וללחץ יתר במעי הגס בניסיון להניע את הצואה הקשה. לחץ זה גורם לנקודות החלשות במעי הגס לפרוץ ולהפוך לסעיף. סיבים הם אחד ממרכיבי הפירות, הירקות והדגנים, שאין הגוף מסוגל לעכלו. יש סיבים המתמוססים בקלות במים (סיבים מסיסים), המקבלים מרקם רך ודמוי-ג'לי בהגיעם למעיים. לעומתם, יש סיבים העוברים במעיים כמעט ללא כל שינוי (סיבים בלתי מסיסים). שני סוגי סיבים אלה מסייעים ליצירת יציאות רכות ונוחות ולמניעת עצירות.

דלקת הסעיף
דלקת הסעיף מופיעה במקרה שהסעיף מזדהם. לא ידוע בוודאות מה גורם לזיהום.  יתכן שהזיהום מתחיל בהצטברות צואה או חיידקים בסעיף. התקף של דלקת סעיף עלול להתפתח באורח פתאומי, וללא כל סימנים מקדימים.


תסמיני המחלה

מחלת סעיף
במרבית המקרים אין המחלה גורמת להופעת תסמינים או אי נוחות כלשהי. אולם, כאשר מופיעים תסמינים הם עשויים לכלול התכווצויות קלות, נפיחות ועצירות. מחלות אחרות, כגון תסמונת המעי הרגיז וכיבי קיבה, יכולות לגרום לתסמינים זהים, כך שלא תמיד ניתן להסיק על סמך התסמינים כי אמנם מדובר במחלת סעיף.  בכל מקרה של הופעת תסמינים יש להיוועץ ברופא.

דלקת סעיף
התסמין השכיח ביותר של הוא כאב בחלק השמאלי-תחתון של חלל הבטן. אם הגורם הוא זיהום, עלולים להופיע גם חום, בחילות, הקאות, צמרמורות, התכווצויות ועצירות.
דלקת סעיף עלולה לגרום למספר סיבוכים כגון מורסה זיהומית, התנקבות המעי, קרעים, חסימות או דימומים הדורשים טיפול רפואי מיידי.


הבדיקה לאבחון המחלה

לשם אבחון, יבקש הרופא לקבל את ההיסטוריה רפואית של המטופל, יבצע בדיקה גופנית ובמידת הצורך, בדיקות אבחוניות נוספות. במסגרת הפרטים הרפואיים יברר הרופא הרגלי יציאות, תסמינים, הרגלי אכילה, שימוש בתרופות וכיו'ב.
הבדיקה הגופנית כוללת לרב בדיקת אצבע של החלחולת לשם איתור נקודות רגישות, חסימות או דימומים.
בנוסף, עשוי הרופא לבדוק את הצואה לאיתור סימני דימום, לערוך בדיקות דם לגילוי סימני זיהום, להורות על ביצוע צילומי רנטגן או בדיקות אחרות.,


הטיפול במחלה

מחלת סעיף
הטיפול בהקלת התסמינים כולל משטר תזונה עתיר-סיבים ונטילת משככי  כאבים. רשימת מזונות עשירי סיבים כוללת: לחם מחיטה מלאה או דגנים מלאים, דגני ארוחת בוקר, פירות (תותי בר, אוכמניות, תות שדה, תפוחים, אפרסקים), ירקות (ברוקולי, כרוב, תרד, גזר, אספרגוס, דלעת ושעועית למיניה).

דלקת סעיף
הטיפול בדלקת סעיף מתמקד בניקוי הזיהום והדלקת, מתן מנוחה למעי הגס ומניעה או הפחתה של סיבוכים. במקרה של התקף דלקת סעיף ללא סיבוכים, עשוי הרופא להמליץ על נטילת אנטיביוטיקה למשך מספר ימים.
כדי לאפשר למעי הגס לנוח, עשוי הרופא להמליץ על מנוחה במיטה ועל דיאטת נוזלים, בשילוב עם נטילת משככי כאבים או תרופות המפחיתות את עוויתות השרירים במעי הגס.
בדרך כלל, יומלץ לבצע בדיקה אנדוסקופית של המעי הגס כ-4-6 שבועות לאחר הדלקת במטרה לשלול סיבה אחרת לדלקת המעי כגון גידול ממאיר של המעי הגס עם תהליך דלקתי סביבו.
במקרי התקפים חריפים או תכופים, עשוי הרופא להמליץ על ניתוח להסרת חלקי המעי הגס שנפגעו.

תפריט ניווט תחתון