תפריט ראשי עליון

תפריט עמוד

תוכן עניינים

מחלות מעי דלקתיות, מחלת קרוהן (Crohn's disease) וקוליטיס כיבית, הן מחלות בהן נגרם תהליך דלקתי במעי ע"י מערכת החיסון. פעילות דלקתית ממושכת, והיעדר שליטה במחלה עלולים, בחלק מהמטופלים לגרום בטווח הקצר לתסמינים, כמו: שלשול, דימום, כאבי בטן, ירידה במשקל ופניות תכופות לשירותים בכל שעות היממה. בטווח הארוך עלולים להיגרם נזקים למעי כמו היצרות, פיסטולה, מורסות בטניות, התנקבויות, ורבים אף נזקקים לטיפול ניתוחי.


על מנת להימנע מסיבוכים אלו רצוי לבצע איבחון מהיר של המחלה לשם התחלת טיפול לתהליך הדלקתי, ובהמשך יש לדאוג לניטור של רמת הדלקת, על מנת לוודא שהטיפול הניתן יעיל והמעי אינו מודלק.


מספר חסמים מפריעים לביצוע האבחון המהיר ולניטור קפדני של התגובה לטיפול:

  • מחלות רבות שאינן דלקתיות מתבטאות בצורה דומה למחלות מעי דלקתיות, עם כאבי בטן, שלשולים ואף ירידה במשקל. דוגמא למצבים כאלו היא תסמונת המעי הרגיז (irritable bowel syndrome), הפוגעת משמעותית באיכות החיים של הסובלים ממנה, אולם הטיפול בה שונה.
  • היעדר תסמינים אינו מדד טוב להיעדר מחלה: חולים עם מחלות מעי דלקתיות יכולים לסבול מדלקת פעילה, שבהמשך עלולה לגרום להתלקחויות של המחלה או לנזקים, למרות שהם חשים בטוב.
  • הבדיקות לאבחנה של דלקת במעי כמו קולונוסקופיה וקפסולה של המעי הן פולשניות, דורשות ניקיון של המעי, ולעיתים גורמות לסיבוכים.
  • בדיקות דם המודדות דלקת אינן סגוליות דווקא לתהליכים דלקתיים במעי, ומדדי דלקת עלולים לעלות בבדיקות הדם גם אם מדובר במחלה דלקתית במערכת גוף אחרת.

בדיקת צואה לקלפרוטקטין (calprotectin) מקלה מאוד על האבחון והניטור של מחלות מעי דלקתיות. קלפרוטקטין הינו חלבון המשתחרר מתאי דלקת במעי. תפקידו המקורי הוא להפריע לשגשוג חיידקים במעי, אולם כמותו בצואה עולה בכל מצב דלקתי.


עבודות רבות הדגימו את יכולתו לשמש כמדד לא פולשני לרמת הדלקת במעי. מדידת רמת קלפרוטקטין בצואה הינה בדיקה פשוטה וזולה, נמצאת בסל הבריאות, ואינה דורשת הכנה.
מחקרים הדגימו כי מדידת קלפרוטקטין בצואה מאפשרת להבדיל ברגישות ובסגוליות גבוהים בין דלקת במעי לבין מצבים עם תסמינים דומים שאינם דלקתיים, כמו תסמונת המעי הרגיז. בנוסף, לאחר התחלת הטיפול, מאפשר מעקב אחרי השינוי ברמות הקלפרוטקטין בצואה לנטר את יעילות הטיפול בדלקת, גם במטופלים ללא תסמינים. יותר מכך, חלק מהעבודות הדגימו כי עליה ברמת קלפרוטקטין יכולה להקדים התלקחות בעד שלושה חודשים, ולאפשר שינוי הטיפול מבעוד מועד על מנת לאפשר המשך הפוגה במחלה.
יש לזכור כי קלפרוטקטין הוא סמן לכל פעילות דלקתית, ואינו מאפשר להבחין בין דלקת זיהומית, הנגרמת ע"י חיידק\וירוס או גורם מזהם אחר, ובין מחלת מעי דלקתית.


לסיכום: בדיקת רמת הקלפרוטקטין בצואה היא בדיקה פשוטה, מהירה, זולה, לא פולשנית ומדוייקת לזיהוי דלקת במחלות מעי דלקתיות.

תפריט ניווט תחתון