תפריט ראשי עליון

תפריט עמוד

תוכן עניינים

מחקר שבוצע במרכז הרפואי איכילוב מצא: מתן יוד רדיואקטיבי לחולות סרטן בלוטת התריס בגיל פריון עלול לפגוע בתפקוד השחלות שלהן.

נשים בגיל פריון שחולות בסרטן בלוטת התריס צריכות להיות זהירות לגבי טיפול ביוד רדיואקטיבי, שכן מחקר שבוצע במרכז הרפואי איכילוב, מצא שלאחר שלושה חודשים מקבלת הטיפול ישנה עדות לפגיעה בשחלות.


המחקר בוצע  ע"י  ד"ר איריס יעיש  במכון האנדוקריני , בשיתוף עם פרופ'  פואד עזאם מנהל המכון לפריון בביה"ח "ליס" ליולדות, וצוות רופאי מכון הקרינה בבית חולים איכילוב.
החוקרים בקשו לבחון את  העתודה השחלתית של נשים שטופלו ביוד רדיואקטיבי בסרטן בלוטת התריס על ידי מדידה בדם שלהן של רמות ההורמון האנטי-מולריאני (Anti-Müllerian Hormone- AMH), המשמש סמן לעתודת ביציות. 

במחקר השתתפו 30 נשים לפני גיל המעבר בין הגילאים 20 ו -45 אשר קיבלו טיפול באמצעות יוד רדיואקטיבי. כל 30 הנשים דיווחו על וסת סדיר לפני הטיפול כש -19 מהן הינן אימהות לילדים. החוקרים העריכו רמות AMH  בדם בתחילת המחקר,  וכל שלושה חודשים עד לשנה לאחר הטיפול.
ממצאי המחקר הראו כי מינונים גבוהים של יוד רדיואקטיבי (מעל 30 מיליקורי) פגעו  ברמת ה-AMH, שכן נצפתה ירידה של 45% ברמות AMH  שלושה חודשים לאחר הטיפול. אמנם לאחר נקודת השפל הזו נראתה התאוששות,  אך בתום שנה מהטיפול, רמות ה – AMH  עדיין לא חזרו לערכי הבסיס. 
בחינת תת קבוצה קטנה של נשים שקבלו מנה שאינה עולה על 30 מיליקורי  של יוד מעלה את האפשרות כי פגיעה זו אינה מתרחשת במינונים הקטנים.


"זהו המחקר הראשון שבדק את השלכות הטיפול רדיואקטיבי על  עתודת תפקוד השחלות. כאשר מספר גדל והולך של נשים בגיל הפריון מאובחנות כחולות בסרטן בלוטת התריס, ממצאים אלו צריכים לשמש תמרור אזהרה עבור רופאים ששוקלים טיפול ביוד רדיואקטיבי לנשים בגיל הפריון", מסבירה פרופ' קרן תורג'מן, מנהלת המרפאה האנדוקרינית במכון האנדוקריני במרכז הרפואי איכילוב. לדבריה "לחולות סרטן בלוטת התריס בסיכון נמוך אין כל יתרון הישרדותי מהטיפול ביוד ומנגד, הוא עלול להזיק לפוריות שלהן ולהביא להקדמת גיל המעבר".

יחידות ומרפאות

תפריט ניווט תחתון