תפריט ראשי עליון

תפריט עמוד

תוכן עניינים

אינדקס המצבים הרפואיים

התפיסה התרבותית שעור שזוף מקנה מראה יפה יותר בשילוב עם העובדה שישראל היא ארץ שבה במרבית ימות השנה אנחנו נהנים משמש, הנזק שגרמנו בייצור חומרים הפוגעים בשכבת האוזון ומגמת ההתחממות הגלובלית שגם אנחנו חלק ממנה, מובילה לכך שישראל היא המדינה השלישית בעולם אחרי אוסטרליה וניו-זילנד מבחינת הארעות מלנומה ממאירה, סוג סרטן עור המסכן חיים ושולח גרורות יותר מכל סרטן עור אחר הנגרם משמש. מלנומה אמנם שכיחה יותר ביהודים אשכנזים, אולם מופיעה גם ביהודים יוצאי ספרד, ואז עלולה להיות אלימה יותר.

כאשר מגיע המטופל הטיפוסי למרפאת העור בעשור החמישי ואילך לחייו ורופא העור מעיר לו שהוא ניזוק משמש, הוא מוחה: "כבר עשרות שנים שאינני נחשף לשמש".

עובדה: העור "זוכר" את הנזק אשר נגרם לו כתוצאה מהשמש במשך עשרות שנים.

הנזק למבנה הגנטי של תאי העור, התרחש בילדות ובנעורים ומתבטא עשרות שנים מאוחר יותר. כמו כן, יש משמעות לרקע הגנטי ולמינון הקרינה המצטבר לאורך החיים.

חטאי הנעורים ניכרים על העור כבר בעשור השלישי לחיים ואילך, בצורת כתמים חומים למיניהם, נמשים, שומות, כתמים לבנים על האמות והשוקים (המאובחנים תדיר בטעות כפטרייה), גידולי עור וקמטים. נזק משמש הוא בר תיקון עד לגבול מסוים. גם לרפואה האסתטית כלים רבים לטיפול בנזקי שמש: קילופי עור, טיפולי לייזר, טיפולים במכשירי IPL ו-RF, קרמים מבהירים ומצעירים (במרשם מרופא עור) ועוד. זאת ועוד, כיום לא רק מצליחים להעלים את הנזק הקיים, אלא אף מחזירים נעורים לעור ומשקמים ממש את תאי העור המזדקנים.


כיצד נמנעים מנזקי שמש נוספים?

מומלץ להימנע מכל נזק נוסף לעור:

  • כל יציאה מהבית בין השעות 09:00-17:00, כרוכה בחשיפה לשמש הקופחת. חשוב למרוח קרם הגנה בעל מקדם הגנה גבוה ככל האפשר (המלצה: SPF 50, עם חסימה של קרני UVA ו-UVB). 
  • אין צורך למרוח קרם בסיס, עליו קרם לחות, ועליו קרם הגנה. קיימים תכשירים מצוינים שבהם קרם ההגנה הוא גם קרם לחות.
  • חשוב לרענן את קרם ההגנה במהלך היום, אם חוזרים ונחשפים לשמש. נשים המשתמשות גם במייק-אפ, ייהנו משכבת הגנה נוספת.
  • לא מספיק למרוח את הפנים. חשוב לשים לב גם לצוואר, אוזניים, עורף וכל איזור חשוף אחר. ובגברים: הקרחת.
  • שימו לב לעורכם. שינוי בנגעים, התכהות, גרד, או דמם, צריכים לעורר את חשדכם, ועליכם לפנות לבדיקה.
  • גם ללא סימנים מחשידים - היבדקו אחת לשנה אצל רופא העור שלכם, בתקווה שנצליח לרדת סטטיסטית מבחינת המיקום העולמי שלנו בדירוג שכיחות המלנומה.

    למידע על טיפול במלנומה ממארת

יחידות ומרפאות

תפריט ניווט תחתון