תפריט ראשי עליון

תפריט עמוד

תפריט עמוד

תוכן עניינים

ממה מורכבת תכנית הפעילות הגופנית לאחר אירוע לב?

תכנית השיקום מתחלקת ל-3 שלבים:

  1. התאוששות: מרגע השחרור מבית החולים עד 3-4 שבועות. המטרה העיקרית של שלב זה היא מנוחה על מנת לאפשר ללב ולעורקיו להחלים מהאירוע הלבבי. בשלב זה, האימון הגופני כולל הליכה בדרגת קושי קלה (עד 20 פעימות דופק מעל הדופק שנמדד במנוחה) למשך 20 דקות, פעמיים ביום. פעילות זו מיועדת בעיקר לצורך החזרה לתנועתיות לאחר האשפוז והשכיבה הממושכת וכהכנה לחזרה לשגרת חיים. 
  2. שיפור במצב הגופני ופרופיל בגורמי הסיכון: 3 שבועות - 4 חודשים. מה בתכנית הפעילות בשלב 2? במכון השיקום - פעמיים בשבוע במסגרת מבוקרת ומפוקחת רפואית. כל אימון כולל 10 דקות של חימום, תרגילי כוח ומתיחות ע"י המדריך, 30-40 דקות של פעילות אירובית עצמאית על המכשירים השונים: הליכה על מסילה, רכיבה על אופניים, מכשיר אליפטי, חתירה, ארגומטר זרועות, אופניים משולבים וכמו כן אימון משקולות ומתיחות; 5 דקות מתיחות והרפיה; 3 פעמים נוספות בשבוע - באופן עצמאי בבית עם הדרכה והנחיה של הפיזיולוגים ממכון השיקום.
    סך היקף הפעילות הגופנית הנדרש הוא 5 פעמים בשבוע למשך 30-50 דקות (כולל הפעילות במכון השיקום).
    עוצמת הפעילות היא בטווח של 40%-70% מרזרבת הדופק של המתאמן. עוצמת הפעילות נקבעת על פי גיל המתאמן, כושרו הגופני של המתאמן, תפקוד הלב, תרופות שהוא נוטל, פרופיל גורמי הסיכון שלו ומצבו הגופני הכולל.
  3. שמירה על אורח חיים בריא: מ-4 חודשים ואילך. שלב זה בעיקרו כולל שמירה על אורח חיים בריא ומניעה שניונית של מחלת לב, וזאת לאחר שהושג שיפור בכושר הגופני באופן הדרגתי. חלק מהמתאמנים ימשיכו בשמירה על כושרם הגופני הקיים ואילו חלקם ימשיך בהתאם למצבו הרפואי או יבחר להמשיך ולשפר את כושרו הגופני.
    האימונים בשלב זה כוללים: אימונים אירוביים ואינטרוולים בטווח דופק 70-80% מרזרבת הדופק (או מהדופק המרבי כפי שנמדד בבדיקת מאמץ), בתוספת אימוני כוח בעצימות גבוהה יותר על מנת לשמר ולשפר את מסת השריר.

כיצד אדע אם אני זכאי לשיקום לב?

כל מטופל שהיה מאושפז בשל אירוע לבבי והומלץ לו על שיקום לב , רצוי שיבדוק את זכאותו מול רופא המשפחה שלו ומול משרדי קופת החולים שלו .על פי חוק הבריאות אדם שזכאי לשיקום לב יקבל התחייבות לשלושת החודשים הראשונים ואם יש ברשותו ביטוחים משלימים יהיה זכאי לעוד שישה עד תשעה חודשים נוספים (תלוי בסוג הביטוח המשלים).

מה בדיוק עושים במכון לשיקום הלב?

לאחר שנבדקת על ידי רופא קרדיולוג שקבע כי אתה יכול להתחיל בשיקום, תקבל ייעוץ פיזיולוגי שבו תותאם לך הפעילות הגופנית שעליך לעשות. לאחר מכן תגיע פעמיים בשבוע למשך שעה לפעילות גופנית. הפעילות תתבצע תחת פיקוח רפואי של רופא קרדיולוג, אחות שיקום לב, פיזיולוגים, דיאטנית ופסיכולוג. כמו כן, תוכל להעשיר את הידע שלך בנושאי הלב, תרופות, תזונה ופעילות גופנית ולהגיע להרצאות השונות המתקיימות במכוננו.

אם בעברי הרחוק אירוע לבבי ולא פניתי לשיקום לב, מה עלי לעשות?

מחקרים מראים כי השיקום האידיאלי למטופל הוא בסמיכות (בין שבועיים לחודש) לאירוע. אם לא עברת שיקום לב ועדיין לא חלפה שנה מהאירוע, יש לגשת לקופת החולים שלך לברר את זכאותך. במקרים רבים ניתן לפנות אישית להנהלת קופת החולים ולהסביר מהן הסיבות לכך שלא פנית לשיקום עד כה. אם עברו שנים רבות וברצונך לשפר את בריאותך וכושרך, ניתן יהיה להתאים עבורך תוכנית אישית לצורך שיפור במצבך הגופני ובפרופיל גורמי הסיכון הכולל.


האם זה לא מסוכן לעשות פעילות גופנית בסמיכות לאירוע?

הפעילות הגופנית מבוקרת ותחת פיקוח רפואי. אף מטופל לא מתחיל בפעילות גופנית לפני שנבדק על ידי קרדיולוג וקיבל ייעוץ והדרכה אצל אחות ופיזיולוג. במהלך הפעילות, המטופל נמצא בהשגחה רפואית של אחות ורופא ומחובר לטלמטריה על מנת לנטר את קצב הלב בזמן האימון. במקרה שמופיעים שינויים בקצב הלב הנושא נבדק ומטופל באופן מיידי.


עברתי אירוע לב לפני כשנה ולא עשיתי שיקום לב אך אני נוטל תרופות בקביעות. מה תתרום לי תכנית שיקום לב עכשיו?

במחקרים מדעיים נמצא כי אימון אירובי מבוקר, בדופק מטרה שנקבע על ידי פיזיולוג מוביל ליצירתם של כלי דם חדשים לאזור בלב שאליו נחסמה באופן חלקי או מוחלט זרימת הדם. כמו כן, הוכח שאימון אירובי תורם להסדרת הפרעות קצב. במכון תקבל תוכנית לאימון גופני שישפר את תפקוד הלב והשרירים תוך התחשבות בבעיות הנוספות מהן אתה סובל, כגון מגבלות אורטופדיות, מטבוליות, שיווי משקל וכדומה.

אני נוטל תרופות להורדת לחץ דם ולהורדת שומנים. האם האימון יכול להוביל להפחתת התרופות?

פעילות גופנית מבוקרת מוכיחה את עצמה כמסייעת במיתון גורמי הסיכון למחלות לב. אימון אירובי מעודד הפרשת חומרים המרפים את השרירים סביב כלי הדם בגוף, דבר שמגדיל את קוטר כלי הדם, מקטין את החסימה היחסית וכתוצאה, מסייע בהורדת לחץ דם באופן מיידי לאחר האימון, עד כ-24 שעות לאחר מכן. אימון כזה 5-4 פעמים בשבוע ומגמת שיפור חיובית,יכולים להביא את הרופא להמליץ על הורדה במינון התרופות.

האם מותר לעלות במדרגות לאחר אירוע לבבי? 

לאחר אירוע לב, תהליך החזרה לביצוע מאמצים פיזיים צריך להיות הדרגתי. מתחילים בהליכות קצרות בבית החולים ולאחר מכן גם לעלות לאט במדרגות. כמו ברוב תהליך החזרה לשגרה גם כאן זה צריך להיעשות בצורה הדרגתית וקשובה לגוף. אם העלייה במדרגות מעייפת מאוד, מומלץ להמתין עוד מספר ימים עד שמנסים להתקדם הלאה. בבית מגורים ללא מעלית עלולה להיווצר בעיה בימים הראשונים. חולים רבים נעזרים בהצבת כיסאות פלסטיק בכל קומה על מנת שיוכלו לנוח בין הקומות.

האם מותר לי להרים את בני/נכדי לאחר אירוע לב או ניתוח מעקפים?

כשמדובר בתינוקות קטנים, לרוב לא תהיה בעיה אבל בכל מקרה, מומלץ להתייעץ עם הקרדיולוג.

האם מותר לי לשחות לאחר אירוע לבבי?

לאחר אירוע לב יש להמתין מספר שבועות עד שהמצב הבריאותי מתייצב לפני שחוזרים לשחות. בתקופה הראשונה הסכנה העיקרית היא שכל חוסר ריכוז רגעי, קושי בנשימה או סחרחורת (שהגיוני שיופיעו בהתחלה), מסוכנים שבעתיים אם הם מתרחשים בעת שחיה בבריכה או, על אחת כמה וכמה, בים. בנוסף, הגשת העזרה במים היא מסובכת יותר. לאחר ניתוח לב יש להמתין תקופה ממושכת יותר - לרוב כחודשיים עד אשר הצלקות מתאחות במלואן (לעתים קרובות גם יש תפרים בידיים או ברגליים). בכל מקרה, חזרה לבריכה או לים מחייבת אישור רופא.


מהו הדופק שבו מותר לי להתאמן?

הדופק המומלץ לאימון שיקומי הוא בטווח של 40%-70% מרזרבת הדופק של המתאמן. הדופק נקבע על פי גיל המתאמן, כושרו הגופני של המתאמן, תפקוד הלב, התרופות שהוא נוטל, פרופיל גורמי הסיכון שלו ומצבו הגופני הכולל. ראוי לציין שקביעת הדופק המומלץ לאימון הוא על סמך נוסחה לחישוב "רזרבת הדופק" ומהווה הערכה בלבד. על מנת לחשב ביתר דיוק את דופק האימון המומלץ באופן מדעי יותר, יש לבצע בדיקת מאמץ מרבית (ארגומטריה).

תפריט ניווט תחתון