תפריט ראשי עליון

תפריט עמוד

תפריט עמוד

תוכן עניינים

טכנולוגיה חדשה לטיפול בהיצרות של המסתם האאורטלי מיושמת במרכז הרפואי תל-אביב. עד כה, עברו החולים הסובלים מהיצרות המסתם ניתוח לב פתוח להחלפת המסתם האאורטלי. באמצעות הטכנולוגיה החדשה, ניתן לבצע את החלפת המסתם במהלך צנתור ללא צורך בפתיחת בית החזה, זאת בעיקר בחולים עם סיכון ניתוחי גבוה.


אחד המבנים החשובים בלב הוא המסתם האאורטלי, הנמצא בין החדר השמאלי של הלב לאבי העורקים, ותפקידו לווסת את כמות הדם היוצאת מן הלב בכל פעימה אל תוך אבי העורקים, ומשם אל כל הגוף. בחלק מן האוכלוסיה, מתפתחת עם השנים היצרות של המסתם האאורטלי, ואז חלה ירידה בתפוקת הלב, הגורמת לקוצר נשימה, כאבים בחזה  וארועים חוזרים של איבוד הכרה. הסיבות העיקריות להתפתחות המחלה הינם הסתיידות המסתם המתרחשת עם העלייה בגיל. בנוסף לכך, חלק מן האוכלוסיה  סובל  ממום לב מולד בעטיו ישנם רק שני "עלים" במסתם (ולא שלושה כמו במסתם תקין), מום הגורם לשכיחות גבוהה יותר של התפתחות ההיצרות האאורטלית.


עד כה, ניתן היה להחליף את המסתם או לתקנו בניתוח לב פתוח בלבד. לאחרונה, פותח מסתם תותב שניתן "לקיפול" והכנסה לתוך צנתר, כך שניתן לבצע השתלת מסתם אאורטלי תותב במהלך צנתור, ללא פתיחת בית החזה. צנתור זה מיועד בעיקר לחולים עם סיכון ניתוחי גבוה במיוחד (חולים מעל גיל 80 וחולים עם מחלות רקע).

הפעולה החדשה מבוצעת בחדר הצנתורים בהרדמה כללית קצרה. דרך צנתר המוחדר לעורק הרגל מעבירים את המסתם התותב, אל תוך מקומו הטבעי בלב (במעבר שבין החדר השמאלי לאבי העורקים). המסתם ממוקם תוך שימוש בהדמיית אקו לב המוחדרת דרך הושט.

הפעולה מבוצעת על-ידי צוות רב תחומי, בראשותו של פרופ' אריק  פינקלשטיין, מנהל מעבדת הצנתורים, ובשיתוף עם פרופ' שמואל בנאי, מנהל היחידה לקרדיולוגיה התערבותית, מרדימים, אנשי אקו לב, אחיות וטכנאים. לדברי ד"ר פינקלשטיין, "טכנולוגיה זו הינה פריצת דרך ומהפיכה אמיתית בתחום הקרדיולוגיה ההתערבותית, אשר תהווה ללא צל של ספק תשובה הולמת למחלת המסתם האאורטלי, ותצליח למנוע מרוב החולים במחלה את הצורך בניתוח להחלפת המסתם. יש לזכור, שהטכנולוגיה נמצאת עדיין בתחילת הדרך, ותוצאות לטווח ארוך עדיין אין".

תפריט ניווט תחתון