תפריט ראשי עליון

תפריט עמוד

תפריט עמוד

תוכן עניינים

אינדקס המצבים הרפואיים

מהו פרפור פרוזדורים?

פרפור פרוזדורים (AFib) הוא מצב שכיח יחסית, הגורם למדורי הלב העליונים (פרוזדורים) לפעום במהירות ובצורה בלתי מבוקרת (פרפור). פעימות מהירות ובלתי סדירות אלה של הפרוזדורים משפיעות על זרימת הדם בלב, ויוצרות דופק לא סדיר ולעתים אף תחושה של דפיקות בחזה.

התסמינים השכיחים ביותר שמופיעים במהלך אירוע של פרפור פרוזדורים כוללים:

  • דפיקות לב (פעימות לב לא סדירות או מואצות)
  • דופק לא סדיר
  • קוצר נשימה
  • חולשה
  • עייפות
  • סחרחורת/סחרור
  • התעלפויות וכאב בחזה.

אולם, פרפור פרוזדורים עשוי להופיע בליווי תסמינים קלים בלבד או ללא תסמינים כלל - מצב זה נקרא פרפור פרוזדורים אסימפטומטי.


האם פרפור פרוזדורים מסוכן?

פרפור פרוזדורים בפני עצמו אינו מצב מסכן חיים, אולם חשוב לטפל בפרפור פרוזדורים. כדאי לטפל בתסמינים, כיוון שאחד מכל חמישה התקפי לב נגרם כתוצאה מפרפור פרוזדורים.

מהן התוצאות של פרפור פרוזדורים?

כשהלב נמצא בפרפור פרוזדורים, לעיתים לא כל הדם מוזרם החוצה מהפרוזדור. אם הדם אינו זורם כראוי, קיים סיכוי שייווצר קריש דם בתוך הפרוזדור. אם קריש הדם הזה איננו מתפרק והוא מוזרם החוצה מהלב, הוא עלול להגיע לאחד מהעורקים המספקים דם למוח ולגרום לסתימה שתוביל לשבץ מוחי. לכן, אנשים עם פרפור פרוזדורים מקבלים לרוב תרופות נוגדות קרישה ('מדללי דם'), במטרה להקטין את הסיכון להיוצרות קרישי דם.

חשוב לטפל בפרפור פרוזדורים, כי הוא עשוי לגרום גם לסיבוכים אחרים כמו אי ספיקת לב, מצב בו הלב איננו מסוגל להמשיך להזרים דם בצורה מספקת.


מה גורם לפרפור פרוזדורים?

בדרך כלל, פועמים ארבעת מדורי הלב בצורה מסונכרנת ומבוקרת ומזרימים דם מהלב אל הריאות (שמספקות חמצן), בחזרה ללב ומשם לכל הגוף.

קצב הלב מבוקר על-ידי אזורים ייחודיים ברקמת הלב הפועלים כקוצבי הלב (הנקראים קשר סינוס-פרוזדור; וקשר פרוזדור-חדר). קוצבים אלה מסדירים את העברתם של אותות חשמליים דרך שריר הלב ודואגים שהתכווצויות השריר תהיינה סדירות ומסונכרנות. בפרפור פרוזדורים עשויים מספר גורמים להפריע להעברה הנאותה של האותות האלה, וכתוצאה מכך מתקבלות אותן פעימות לב מהירות ובלתי סדירות שמופיעות במהלך פרפור פרוזדורים.

מצב של פרפור פרוזדורים אמנם אינו מובן לגמרי, אך ידוע שהוא נגרם על-ידי מחולל מסוים והוא ממשיך בשל תשתית מסוימת - המחולל הוא תאים בלב השולחים אותות בזמן הלא נכון. אם תופעה זו מתרחשת לעתים קרובות, הפרוזדור עשוי להתחיל לפרפר. התשתית היא שינויים בתכונות החשמליות של שריר הפרוזדור המאפשר את הולכת האותות החשמליים החריגים האלה ואת המשכיותם.

למרות שישנם גורמים שונים שיכולים ליצור פרפור פרוזדורים, לעתים לא קיימת סיבה ברורה למחלה. חלק מהגורמים שיכולים ליצור פרפור פרוזדורים הם: שתייה מופרזת של אלכוהול, מאמץ גופני, תרופות הממריצות את הלב, ניתוח לב, בעיות לב שונות (כולל מחלת לב כלילית;אי ספיקת לב; מחלות מסתמיות; והתקפי לב), דלקת קרום הלב (פריקרדיטיס - דלקת של השק המקיף את הלב), פעילות יתר של בלוטת התריס (היפרתירואידיזם) ומחלות ריאה.
אנשים עם מחלות לב, יתר לחץ דם או סוכרת, נמצאים גם הם בסיכון גבוה להופעת פרפור פרוזדורים.


עד כמה נפוץ פרפור פרוזדורים?

ייתכן שישנם אנשים שלא שמעו בעבר על פרפור פרוזדורים, אך זוהי מחלה שכיחה למדי ולמעשה זוהי הבעיה הנפוצה ביותר מכל בעיות קצב הלב (נקראות גם הפרעות קצב). מעריכים, שפרפור פרוזדורים קיים אצל כ-1% מכלל האוכלוסייה בארץ, כלומר כ-75,000 אנשים. הסכנה לפתח פרפור פרוזדורים עולה בצורה משמעותית גם עם הגיל, לכן הוא אמנם מופיע אצל מספר קטן יותר של צעירים, אולם מעריכים שבקרב אנשים שגילם מעל 70 הוא קיים אצל 1 מתוך 10 אנשים.


פרפור פרוזדורים יכול להתרחש בצורות שונות

פרפור פרוזדורים מסווג לרוב על פי תדירות הופעתו וכיצד הוא נפסק:

  • פרפור פרוזדורים התקפי (Paroxysmal  AFib) - מונח זה מתאר פרפור פרוזדורים המאופיין באירועים קצרים ומקוטעים. לרוב חוזרות פעימות לקצב נורמאלי בתוך מספר שניות או לאחר מספר שעות. תדירותם של אירועים כאלה משתנה בצורה ניכרת, אולם אם הם מתרחשים לעתים קרובות, הם עשויים ליצור תסמינים רבים ובכך להשפיע בצורה ניכרת על חיי היומיום.
  • פרפור פרוזדורים מתמשך (Persistent AFib) - בפרפור פרוזדורים מסוג זה, פעימות הלב המהירות אינן חוזרות ספונטאנית לקצב נורמאלי והן נמשכות זמן רב יותר. נדרש היפוך חשמלי להפסקת פרפור הפרוזדורים והחזרת הלב לקצב נורמאלי. היפוך חשמלי מנסה לאפס את הלב על-ידי שימוש בתרופות או על-ידי העברת זרם חשמלי בלב.
  • פרפור פרוזדורים קבוע או כרוני - פרפור פרוזדורים מוגדר כקבוע כשהלב נמצא תמיד בפרפור פרוזדורים. היפוך חשמלי אינו יעיל או שאי אפשר לבצעו. בהתאם לחומרת התסמינים, אנשים עם סוג כזה של פרפור פרוזדורים נזקקים לתרופות או לטיפולים אחרים כדי להפסיק את פרפור הפרוזדורים.

כיצד מאבחנים פרפור פרוזדורים?

ניתן לאבחן פרפור פרוזדורים באמצעות בדיקת אק"ג (אלקטרוקרדיוגרם), הבודקת את הפעילות החשמלית של הלב. אם פרפור הפרוזדורים לא מתרחש באופן קבוע, אפשר להשתמש במכשיר אק"ג נייד (מוניטור הולטר) כדי לבדוק אם הבעיה קיימת, או לבצע מבחן מאמץ המודד את פעילות הלב בזמן מאמץ גופני. לעתים מבוצעות בדיקות אלקטרופיזיולוגיות בתוך הלב הבוחנות את מערכת ההולכה החשמלית שלו. אם נדרשת בדיקה אלקטרופיזיולוגית, יפנה אותך הרופא המטפל למומחה בבית החולים. ייתכן שיבוצעו בדיקות דם במטרה למצוא אם ישנה סיבה כלשהיא לפרפור הפרוזדורים, כגון פעילות יתר של בלוטת התריס.


טיפול תרופתי בפרפור הפרוזדורים

הטיפול משתנה בהתאם לסוג פרפור הפרוזדורים ועד כמה הוא מפריע לך. אם אירועי פרפור הפרוזדורים קלים ולא בעייתיים יתר על המידה, הרופא שלך עשוי לתת לך רק תרופות שנועדו להקטין את הסכנה של הופעת אחד מהסיבוכים האפשריים שהוזכרו לעיל'.

הרופא שלך ידון איתך איזו תרופה מתאימה ביותר עבורך בהתאם למספר גורמים, ביניהם מאפייני פרפור הפרוזדורים שלך, במשך כמה זמן קיים אצלך פרפור פרוזדורים, טיפולים קודמים שניסית, הצורך האפשרי לטפל בגורמי סיכון אחרים של פרפור פרוזדורים ובאיזו מידה משפיע פרפור הפרוזדורים על שגרת חיי היומיום שלך.

ייתכן שהרופא שלך ירשום לך תרופות שנועדו להקטין את תדירות אירועי פרפור הפרוזדורים - טיפול נגד הפרעות קצב (ו/או להסדיר את פעימות הלב המהירות. טיפולים אלה עשויים לכלול תרופות כמו דיגוקסין (digoxin), חוסמי בטא (beta blockers.- אטנולול (atenolol), מטופרולול (metoprolol), פרופרנולול ((propranolol), בולמי סידן (וראפאמיל (verapamil), דיליטיאזם diltiazem))) או תרופות אחרות כמו אמיודארון (amiodarone), דיזופיראמיד (disopyramide), סוטלול (sotalol), פלקאיניד (flecainide), פרוקאינאמיד (procainamide), כינידין (quinidine) או פרופאפנון (propafenone).

טיפולים תרופתיים נפוצים אצל מטופלים עם פרפור פרוזדורים*:

  • נוגדי קרישה - מפחיתים את קרישת הדם ומונעים שבץ, לדוגמה קומדין, warfarin, אספירין).
  • טיפול בקצב הלב או במהירות הפעימות - החזרת קצב הלב לנורמאלי ו/או שמירה על קצב תקין. נוגדי הפרעות קצב (דופטיליד (dofetilide), אמיודארון, פלקאיניד, סוטלול). שמירה על קצב לב תקין: חוסמי בטא (אטנולול, מטופרולול, פרופרנולול), חוסמי תעלות סידן (וראפאמיל, דיליטיאזם), גליקוזידים של הלב (דיגיטאליס (digitalis).

* חלק מהתרופות הנפוצות ביותר מפורטות בסוגריים

אם התסמינים חמורים למדיי ונמשכים זמן רב ללא הפסקה, ייתכן שיהיה צורך להפסיק את אירוע פרפור הפרוזדורים שלך באמצעות היפוך חשמלי כדי שהלב יחזור לפעום בקצב נורמאלי. הליך זה מבוצע בבית החולים.


אילו טיפולים נוספים קיימים לפרפור פרוזדורים?

אמנם ישנן מספר תרופות לטיפול יעיל בפרפור פרוזדורים, אולם הן לא תמיד מצליחות למנוע אירועים חוזרים או שאינן מצליחות לטפל ביעילות בכל התסמינים. במקרים אלה עשוי הרופא לשקול טיפולים ייחודיים. אם קשה לווסת את הלב בעזרת תרופות, ייתכן שהליך של השתלת קוצב לב, שנקרא גם אבלציה וקוצב, יוכל להועיל. אולם, הטיפול אינו הפיך ובמהלכו הורסים בעזרת קטטר את הקשר בין החלק העליון לחלק התחתון של הלב. לכן יש צורך להשתמש בקוצב לב לצמיתות. למרות זאת, ההליך אינו מרפא, והלב נשאר עם פרפור פרוזדורים. מומלץ להשתמש בו רק במטופלים בעלי בעיות לב נלוות אחרות המסכנות את חייהם.

אם פרפור הפרוזדורים מחמיר, יכולה להיבדק אפשרות של ניתוח, המבוצע לרוב רק ביחד עם ניתוחים אחרים של הלב, כמו החלפה או תיקון של מסתם.

אבלציה באמצעות צנתר

אבלציה הוא הליך מתקדם שמבוצע במרכזים מיוחדים ומטרתו נטרול האזורים הקטנטנים ברקמת הלב היוצרים אותות חשמליים לא תקינים וגורמים לפרפור פרוזדורים. ההליך מבוצע על-ידי החדרת צינורות מיוחדים (קטטרים) אל הלב דרך מערכת כלי הדם. הכנסת הקטטר נעשית לרוב דרך וריד במפשעה או בצוואר. השימוש בהליך זה לטיפול בפרפור פרוזדורים הופך שכיח יותר ויותר. אחרי שהצנתר מגיע לתוך הלב, מועברים גלים חזקים לקצה הצנתר, שמונח על הדופן הפנימית של הפרוזדור, במטרה לנטרל (לבצע אבלציה) את האזורים הקטנטנים של רקמת הלב הפגומה ובכך למנוע היווצרות של אירועי פרפור פרוזדורים בעתיד.


המלצות לאורח חיים עם פרפור פרוזדורים

גורמים שונים עשויים ליצור פרפור פרוזדורים, או שהוא נגרם כתוצאה מבעיית לב נוספת. אולם לעתים קרובות אין לו סיבה ידועה והוא קשור רק להזדקנות. למרות זאת, עם טיפול מתאים, אין סיבה שלא ליהנות מאורח חיים מלא ותקין. בנוסף לתרופות ולטיפול רפואי הולם, שינויים קטנים באורחן החיים יוכלו גם הם לשפר את מצבו הכללי של הלב.

במסגרת שינויים אלה עליך:

  • להפסיק לעשן - יסייע גם במניעת מחלת לב כלילית.
  • לשמור על רמות הכולסטרול באמצעות תזונה, פעילות גופנית ותרופות לפי הצורך.
  • לשמור על לחץ הדם באמצעות תזונה מתאימה, פעילות גופנית ותרופות לפי צורך.
  • להקפיד על תזונה מאוזנת, מופחתת שומן ומופחתת נתרן ולאכול יותר דגים.
  • להגביל את כמות האלכוהול או להימנע ממנו לחלוטין.
  • לבצע פעילות גופנית קבועה. לפעילות גופנית יש השפעות חיוביות רבות ובהן ירידה במשקל. חשוב להתייעץ עם הרופא לפני שמתחילים לעסוק בפעילות גופנית כלשהי.

לסיכום,

פרפור פרוזדורים הוא מצב שכיח, הקשור להזדקנות והוא משנה את הבקרה על קצב הלב. לרוב הוא אינו מסוכן בפני עצמו, אולם, ישנם סיבוכים אפשריים המתלווים לכך ומסיבה זו חשוב מאוד לקבל טיפול רפואי. החדשות הטובות הן שההתקדמות ברפואה מאפשרת לטפל בפרפור פרוזדורים ביעילות. קיימים מספר טיפולים בהם יעדכן אותך הרופא. טיפולים אלה, מסייעים להשתלט על פרפור פרוזדורים, אולם במקביל עליך לבצע גם שינויים באורח החיים כדי לשפר את מצבו של הלב.
במקרים מסוימים, אם התרופות אינן מועילות במיוחד כטיפול בפרפור הפרוזדורים שלך, טיפולים נוספים, לא ניתוחיים, כמו אבלציה באמצעות קטטר, מתבררים כיעילים מאוד בטיפול בפרפור פרוזדורים. לשיטה זו יש פוטנציאל להרוס לגמרי את מחולל פרפור הפרוזדורים ולאפשר חזרה לפעילות נורמלית.


מילון מונחים בנושא פרפור פרוזדורים

  1. אבלציה: צריבת אזורים קטנים של רקמה באמצעות צנתר (קתטר), המעביר אנרגיית גלי רדיו.
  2. אבלציה וקוצב: הליך להסדרת קצב הלב בפרפור פרוזדורים באמצעות צריבת הקשר פרוזדור-חדר ולאחריו השתלת קוצב לב.
  3. אי ספיקת לב גדשתית: מצב בו הלב איננו מסוגל עוד להזרים דם בצורה שתספק את צורכי הגוף.
  4. אלקטרוקרדיוגרם: בדיקה המודדת את הפעילות החשמלית של הלב.
  5. בדיקות אלקטרופיזיולוגיות: בדיקות ייחודיות הנערכות בתוך הלב ובוחנות את מערכת ההולכה החשמלית שלו.
  6. ברדיקרדיה: דופק מנוחה נמוך מהנורמאלי.
  7. דלקת קרום הלב (פריקרדיטיס): דלקת של השק הדקיק שמקיף את הלב.
  8. היפוך חשמלי: השבת קצב לב לא תקין בחזרה לנורמאלי באמצעות תרופות או מכת חשמל.
  9. חדרים: המדורים העיקריים בלב האחראיים על הזרמת הדם.
  10. חוסמי בטא: קבוצת תרופות המקטינות את העומס על הלב על-ידי האטת פעימות הלב והקטנת עוצמת הכיווץ של שריר הלב.
  11. טיפול נגד הפרעות קצב: טיפול באמצעות תרופות שמטרתו הפסקת מקצבי לב לא נורמאלים.
  12. טכיקרדיה: דופק מנוחה גבוה בצורה חריגה. יותר מ-100 פעימות בדקה.
  13. כשל לב: הפרעה בה הלב מאבד את יכולתו להזרים דם בצורה יעילה.
  14. מחלות מסתמיות: חוסר יכולתם של מסתמי הלב לעבוד כראוי.
  15. מחלת לב כלילית: התקשחות והצרות של העורקים המספקים דם ללב (העורקים הכליליים).

  16. נוגדי קרישה: תרופות, שנקראות לרוב מדללי דם, המסייעות בהקטנת האפשרות להיווצרות קרישי דם והן מקטינות את הסיכון של חולים עם פרפור פרוזדורים ללקות בשבץ מוחי.
  17. פעילות יתר של בלוטת התריס (היפרתירואידיזם): מצב בו בלוטת התריס מייצרת הורמונים בכמות גדולה מהדרוש.
  18. פרוזדור: המדור העליון של הלב.
  19. פרפור פרוזדורים: פעימות מהירות ובלתי מבוקרות של הפרוזדור.
  20. קטטר: צינור ארוך ודק המוחדר אל הלב דרך וריד. צנתרים משמשים לאיתור ואבחון של פעילות חשמלית לא תקינה בתוך הלב ולביצוע אבלציה.
  21. קשר סינוס-פרוזדור: צבר תאים הנמצא בחלק העליון של דופן מדור הלב הימני העליון המייצר אותות חשמליים הגורמים ללב להתכווץ ולהזרים דם.
  22. קשר פרוזדור-חדר: צבר תאים הממוקם במרכז הלב ומשמש כשער המאט את הזרם החשמלי העובר בין הפרוזדור והחדר, ומסדיר אותו.

יחידות ומרפאות

תפריט ניווט תחתון